JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Peter Asplund. Aktuella musiker och grupper presenteras av DIG Jazz | |||
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Internationell jazz
Diggat Special med olika jazzprofiler: Lina Nyberg Klassiska |
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo Raymond Strid Ulf Johansson Werre
|
||
När man pratar med Peter Asplund om hans senaste jazzår så beskriver han sig själv som ”Pojken med guldbyxorna”*. Utsökt press för kvartettskivan och belönad med såväl Gyllene Skiva som Manifestpris, samt delat ledaransvar för nystartade Blue House Jazz Orchestra, är något av allt Peter gläds över. Dessutom satsar han nu på en sångkarriär! Peter Asplund är trumpetaren som i snart 15 år glatt oss med sitt lysande spel och sina fina grupper. Under åren har också hans entusiasm och musikaliska mångsidighet och tagits väl tillvara i de mesta varierade sammanhang, från Bo Kaspers Orkester till våra främsta storband.
Sedan början av 90-talet har Peter också hållit igång egna grupper. Där den nuvarande egna kvartetten med pianisten Jacob Karlzon, basisten Hans Andersson och trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsay just nu har högsta prioritet. Senaste skivan, Lochiel´s warning (Prophone) har också blivit en jätteframgång med mycket fina recensioner och dubbelt belönad i form av såväl OJs traditionsrika Gyllene Skiva som Manifestpriset. Gyllene Skivan, som Peter fick ta emot på Konserthuset före Wayne Shorters marskonsert, är den 50:e som OJ delat ut. Den allra första fick Lars Gullin 1954 för klassiska Danny´s dream,. De här utmärkelserna är fantastiskt kul och en stimulans och jättefint erkännande för samtliga oss i kvartetten, erkänner Peter. Speciellt roligt att vi toppade såväl jury- som läsarlistan i OJs Gyllene Skivanomröstning Samarbetet i kvartetten har närmast formats till ett brödraskap Vi fungerar fantastiskt fint ihop musikaliskt och har dessutom verkligt kul socialt. Så min förhoppning är att vi kan fortsätta att utvecklas tillsammans. En dröm är att kunna få göra något med kvartetten och en komplett stråkensemble. Delar storband med Magnus Lindgren I våras kom också beskedet att Stockholms Konserthus startar ett eget storband, Blue House Jazz Orchestra, med delat ledarskap mellan Magnus Lindgren och Peter Asplund. Premiärspelningen skedde 22 april i Konserthuset med en hyllning till Count Basie och nästa blir på Skeppsholmen lördagen 23 juli. Men hur kommer du och Magnus att dela upp det här ansvaret med tanke på att ni båda är utåtriktade personligheter och starka solister? Ja, dessutom ör ni båda i högsta grad ”skrivkunniga” när det gäller musik, vilket ni visat med egna storbandsprojekt. Ett exempel på framgångsrikt samarbete är Thad Jones och Mel Lewis , men där hade två helt olika roller. Magnus och jag har ju inte jobbat så mycket tillsammans än i det här projektet, konstaterar Peter. Men jag tycker vi kompletterar varandra bra. Det har visat sig tidigare när vi spelat tillsammans. Magnus var ju exempelvis med i mitt storband när vi gjorde hyllningen till Louis Armstrong. Och jag var med i Magnus ”Paradise Openband”, Det är meningen att vi skall dela 50-50 på ansvar och arbetsuppgifter. Så under förarbetet till den första konserten repade vi in varannan låt. De låtar när jag har solo får Magnus leda bandet och förstås tvärtom. Men eftersom vi just kommit igång är vi fortfarande bara i början av diskussionerna vad gäller bandets repertoar, sammansättning etc. Det här är exempelvis inte tänkt att bli ett storband med fasta medlemmar, utan det skall variera från gång till gång beroende på musikalisk inriktning. Av Basierepertoaren senast kommer vi troligen bara att behålla några nummer till konserten på Skeppsholmen. Det gäller också för oss att hitta en egen profil på bandets musik. Över huvud taget finns det sanslöst många bra storband i Sverige och jag har förmånen att få spela i flera av dem, som Stockholm Jazz Orchestra, Tolvan Big Band och Bosse Brobergs Nogenja.
I Stockholm Jazz Orchestra har Peter varit medlem sedan 1989. Han var förstås också med på förra årets hyllade skiva Homage to Mel Lewis and Thad Jones Dragon), som kom på femte plats i senaste Gyllene Skivanomröstningen.. Och Peter deltog även på höstens uppföljande turné med de amerikanska gästsaxofonisterna Dick Oatts och Gary Smulyan. Det är en fröjd varje kväll att spela med det här bandet och Thad Jones och Mel Lewis repertoar är oerhört inspirerande att jobba med.. Att man då inte har så många egna solochanser under en kväll har ingen betydelse. Då kan man istället passa på att njuta av alla de andra solisterna. Vid Blue Housekonserten i april bjöd Peter Asplund förstås på utsökt trumpetspel, men dessutom överraskande han publiken med sin sång I won´t dance Var det här ett tillfälligt inhopp i sångbranschen? Nej, absolut inte! Jag har faktiskt seriösa planer med min sång. Jag har tagit en hel del sånglektioner och även under en tid pluggat in en hel del sångtexter. Det ligger så mycket tradition i det här med kombinationen trumpetspel med sång så jag vill verkligen göra ett allvarligt försök. Jag hoppar in ibland med Leif Kronlunds och Skansens Storband och där har jag fått chans att testa sången inför publik. Ja, det händer verkligen en hel del kring Peter Asplund. I höstas kom också Staffan Odenhalls skiva Two Concerts (Phono Suecia), där den inledande halvtimmen är en för Peter Asplund specialskriven Concerto for trumpet. Häftigt att tillägnas en egen trumpetkonsert, erkänner Peter. Det här är modern musik med mera klassik profil, men förutom de noterade trumpetdelarna fanns det också utrymme för en hel del improvisationer. Men det var skönt att jag i den här mera symfoniska orkesteruppsättningen hade sällskap av kompisarna Jacob Karlzon och Johan Löfcrantz Ramsay.
Mer uppmärksamhet än spelningar Peter tycker att det senaste året varit fantastiskt när det gäller uppmärksamhet och uppskattning och kallar sig själv ”Pojken med guldbyxorna”. Men när man kommer in på vad utmärkelser och publicitet fått för effekt på kvartettens spelschema för sommaren uttrycker Peter mest förvåning. Med tanke på att det är så pass många festivaler under sommarmånaderna trodde jag kanske att det skulle bli en viss efterfrågan på kvartetten. Vi har också själva gått ut med information till arrangörer såväl i Sverige som övriga Europa. Vi har haft en del klubbspelningar i vår, men som det ser ut nu kommer vi i juli enbart att framträda på festivalen i Mariehamn på Åland . Sedan är vi i slutet av augusti inbokade i Svabenssverk , en spelning som vi förstås är oerhört glada över eftersom det är en så högklassig och trevlig festival. För min personliga del har jag dock ingen anledning att klaga. Gör bland annat en två veckors turné i Sydafrika slutet av juni och början av juli med Stockholm Jazz Orchestra och så är det arbetet med Blue House Jazz Orchestra inför festivalspelningen på Skeppsholmen. Har också en hel del jobb på klubbar och andra ställen, som Blidösundsbåten. Men jag hade förstås gärna sett att vi kommit ut mer med kvartetten. Säger alltså Peter Asplund innan han denna söndag eftermiddag hastar iväg till Blue Moon Bar, där han skall göra ett gästspel.
Text och foto: Gunnar Holmberg (Artikeln publicerad i DIG nr 2/2005) En andra Gyllene Skiva för Bernsteinprojekt. Peter Asplund tilldelades också i april 2011 sin andra Gyllene Skiva och det för "Asplund meets Bernstein" (Prophone), där han med sin kvartett och Dalasinfoniettan under Mats Hallings ledning tolkar Leonard Bernsteins kompositioner. Fotnot Pojken med guldbyxorna En svensk TV-serie för ungdom som först sändes 1975 och sedan repriserades 1985. Serien byggde på en bok av Max Lundgren och handlade om pojken Max som upptäckte att han kunde plocka pengar ur sina byxor, |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||