JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Fredrik Kronkvist. DIG Jazz presenterar aktuella svenska jazzmusiker | |||
Fredrik Kronkvist är född och uppväxt med jazzmusik. Hans pappa Rolf "Kometen" Kronkvist, populär jazzmusiker i Öresundstrakten, spelade skivor för sonen och tog tidigt med honom på konserter och egna spelningar. Efter studier på Malmö Jazzinstitut ,jazzlinjen på Skurup folkhögskola och Musikhögskolan, Malmö tog Fredriks karriär riktig fart när han år 2000 blev medlem i Tolvan Big Band, vars ledare Helge Albin betytt mycket för Fredrik. Förutom musicerandet i egna och andras band kan Fredrik iockså titulera sig skivbolagsdirektör. Connective Records har släppt ungefär trettio plattor, senast hyllade "Reflecting Time" med Fredriks kvartett med tre välkända New Yorkmusiker.och "Monk Vibes" med vibrafonisten Jason Marsalis. |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Internationell jazz
Diggat skivspecial samlade med svenska Lina Nyberg Diggat Internationellt |
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo |
|
Aktuella skivor med Fredrik Kronkvist recenseras av DIG | |||
Att Fredrik Kronkvist skulle bli jazzmusiker var på något sätt förutbestämt. Redan när han föddes, i Malmö, för 39 år sedan fick han öronen fullproppade av svängig musik. Pappa Rolf, även kallad Kometen, var nämligen just jazzmusikant, en av de mest populära i Öresundstrakten. Han hade ventilbasunen som huvudinstrument och ”I Got Rhythm” i blodet. Idag ägnar sig Kometen dock mest åt veteranbilar, även om han fortfarande med ojämna mellanrum, och alltför sällan, dyker upp här och var med hornet i högsta hugg. - Redan som liten grabb fick jag följa med farsan och höra Art Blakey. Och så fick jag träffa Red Rodney och alla pappas spelkompisar. Välkända och mycket duktiga lokala musiker som Ted Persson, Uffe Aronsson och Thorwald Lidner. Så det var inte så konstigt att det gick som det gick. Men det som utan tvekan betydde allra mest var ändå att det spelades plattor där hemma, bland annat med Charlie Parker. Och när jag hörde Bird, insåg jag att det var altsaxofon jag ville spela. Då var jag bara tio år… Efter att ha vuxit upp i den lilla idyllen Gylle, strax söder om ”landsvägen”, och i Trelleborg återvände Fredrik så småningom till sin födelsestad Malmö, som han sedan dess har förblivit trogen. Även om han relativt sällan är hemma förstås. Att vara jazzmusikant innebär ju, som de flesta säkert känner till, ett ständigt kringflackande. Almqvist, Petersson och Albin vilka lärare! - Som så många andra gick jag först i kommunala musikskolan. Men det var först under gymnasietiden som jag slutligen bestämde mig för att bli musiker på heltid. Så jag studerade vidare på Malmö Jazzinstitut, där jag hade Karl-Martin Almqvist som lärare. Inte illa, va? Sedan blev det jazzlinjen på Skurups folkhögskola, med oerhört duktige Inge Petersson vid rodret. Och till sist blev det musikerlinjen vid Musikhögskolan i Malmö, där Helge Albin körde hårt med oss. Snacka om att ha haft fina lärare! Till att börja med var Fredrik en tämligen medelmåttig notläsare. Det erkänner han villigt. Han lyssnade mest och tog efter. Vilket naturligtvis var utvecklande för gehöret och mycket nyttigt på sitt sätt. Men det var inte enbart positivt om man, till exempel, hade ambitionen att spela i storband. - Jag gick ut Musikhögskolan 2000 och hade samma år förmånen att få bli medlem i Tolvan Big Band, vilket förstås var både lärorikt och nyttigt. Inte minst med tanke på notläsandet. Helge (Albin) var och är givetvis fortfarande - fantasiskt inspirerande som orkesterledare. På något sätt får han alla runt omkring sig att bli bättre. Och så gifte jag mig också år 2000. Det hände sannerligen mycket det året. Jag hade träffat Miriam något år tidigare i samband med en bossanova-spelning, och det blev kärlek vid första ögonkastet. - Miriam betyder oerhört mycket för mig. Förutom att vi har två underbara barn tillsammans, så inspirerar hon och stöttar mig alltid. Dessutom är hon lite mer jordnära än jag, vilket är nyttigt. Nödvändigt att traktera mer än en saxofon Det faktum att både Miriam och Fredrik är utövande musiker, och dessutom föräldrar, kan då och då ställa till en del problem. Någon måste ju sköta marktjänsten och se till att barnen har en trygg och bra tillvaro. - Men det är faktiskt inga stora och oöverstigliga problem, konstaterar Fredrik. Vi turas att vara hemma helt enkelt. Svårare är det inte. Det har gått bra hittills och ska säkert göra det i fortsättningen också. Det som möjligen är lite trist är att vi alltför sällan får möjlighet att göra gemensamma jobb. Men då och då går även det vägen. Som nu i sommar, till exempel, då ska vi framträda tillsammans med en grupp som kallas Afro-Cuban Supreme på jazzfestivalen i Ystad. I den ingår bland andra en kubansk congaspelare, Eliel Lazo, som är något alldeles extra. När jag gick på Musikhögskolan spelade jag med ett gäng kubaner och jag gillar verkligen den latininfluerade jazzmusiken. I det fallet, som i så många andra, har Miriam påverkat mig. Numera är inte Fredrik Kronkvist medlem i Tolvan Big Band längre. Han lämnade det välrenommerade Malmöstorbandet 2005. Men att han fortfarande är i allra högsta grad storbandsaktiv förstår man av det faktum att han då och då brukar dyka upp i saxsektionen i ett par andra band av det större formatet: Stockholm Jazz Orchestra och Edinburgh Jazz Festival Orchestra. Det senare bandet leds förresten av den amerikanske Sverigevännen, och en gång Malmöbon, Tim Hagans. - Om man ska spela i storband räcker det inte med att traktera enbart altsaxofon. Så jag spelar också tenor och sopran när det behövs. Plus flöjt förstås. Sedan 1997 släpar jag omkring på en altsax av märket Selmer. Mark VI heter modellen. Men nu ska du får höra sedan några månader tillbaka är jag faktiskt lycklig innehavare av en King Super 20 Silver Sonic! Det vet alla saxofonister vad det är: saxofonernas egen Rolls Royce. Samma slags sax som Cannonball Adderley hade alltså. Wow! |
|||
Skriver för jazzkvartett och stråkar Storband i alla ära, men det är förstås i lite mindre formationer vi har lärt känna Fredrik. Inte minst i kvartettsammanhang. På sin näst senaste platta, ”New York Elements”, omgav han sig med pianisten Aaron Goldberg, basisten Reuben Rogers och trumslagaren Gregory Hutchinson. Den blev en jättesuccé. Inte bara här i Sverige utan även i USA, där den i världens mest ansedda jazztidskrift, Down Beat, utsågs till en av 2012 års mest hörvärda album. Nyligen kom ”Reflecting Time” med samma manskap. Även den har tagits emot med jubel och applåder av en enig kritikerkår.
Detta att så ofta ha amerikanska musiker omkring sig, vad betyder det? - Vi har ju massvis av fantastiskt duktiga jazzmusiker även här i landet som jag också jobbar med. Det speciella med New York-killarna är att de har spelat med så många av de riktigt stora i branschen. Konkurrensen är av naturliga skäl större i USA, där man befinner sig närmare jazzens källa. Det ger kraft. Sedan är det också så, att mina amerikanska kvartettkamrater kan varandra utan och innan. De har också, genom sin generositet och sina stora kunskaper, hjälpt mig att utveckla mitt eget spel. På min nästa platta, som ska vara ute senast någon gång på nyåret 2015, är både Reuben och Gregory med. Det ska bli en hyllning till Thelonious Monk och just av den anledningen har jag inte velat ha någon pianist med. Det skulle bara ge upphov till jämförelser med Monk. Så den här gången blir det en vibrafonist istället, Jason Marsalis. Wyntons brorsa alltså. Vill det sig väl och det hoppas jag att det gör så kommer vi också att kunna göra en turné i samband med skivsläppet. Sedan har jag faktiskt tankar på att göra något med jazzkvartett och stråkar. Jag sitter just och skriver lite för den besättningen. Vi får se vad det blir… På nästa platta blir det alltså musik hämtad ur The Thelonious Monk Songbook. Men du komponerar också en del själv. Var och hur hämtar du inspiration till det? - Ja, säg det. Det kan vara något som dyker upp i samband med möten med andra människor. Eller kanske någon händelse. Från början kan det vara bara en enkel fras eller basgång, som sedan kan utvecklas. I bästa fall blir det en låt. I samband med det vill jag understryka att publikkontakten är en ständig källa till inspiration. Jazzmusik, liksom all annan musik, handlar ju om kommunikation. Vid sidan om sitt musicerande har outtröttlige Fredrik Kronkvist även haft andra järn i elden. Under tre år drev han, tillsammans med Miriam, jazzklubben Monk vid Triangeln i Malmö. Cirka hundra konserter arrangerades där, innan man låste porten för gott.
Sedan 2005 kan han också titulera sig skivbolagsdirektör. Connective Records står det på etiketten på de ungefär trettio plattor som hittills givits ut. - Det fina med att ha ett eget skivbolag är förstås att man själv bestämmer vad som ska spelas in och hur det ska låta. Man kan, med andra ord, förverkliga sina egna projekt och sina drömmar. Som om det inte skulle vara nog med att fara jorden runt och spela saxofon och driva ett skivbolag är Fredrik också lärare. Givetvis på jazzlinjen vid Skurups folkhögskola, där han själv gick för några år sedan och där en stor del av grunden lades för de kunskaper, idéer och erfarenheter han har idag. - Det är perfekt, en utomordentlig kombination, oerhört berikande. Och det fina är att man lär sig själv en massa! Jan Olsson |
"Reflecting Time" Fredrik Kronkvist Aaron Goldberg, Gregory Hutchinson |
||
Blindfoldtest med Fredrik Kronkvist Jan Olsson spelade skivor för Fredrik Kronkvist, som lyssnade, Donald Byrd-Gigi Gryce ”Nica´s Tempo” (Modern Jazz Perspective, Columbia, 1957) Donald Byrd tp, Benny Powell tb, Gigi Gryce as, Sahib Shihab bars, Julius Watkins frh, Don Butterfield tu, Tommy Flanagan p, Wendell Marshall b, Art Taylor dr. -J ag känner igen låten, men jag kommer inte ihåg vad den heter. På något sätt får altsaxspelet mig att tänka på Roffe Billberg, men det här är förstås amerikanskt. Gigi Gryce kanske? Fin ton, mycket välspelat och bra arrangemang. Nåt jag hörde när jag var liten… 5 diggar. ”Last Night When We Were Young” (Summer Afternoon Jazz, Hindsight Jazz, 1977) Phil Woods as, Mike Melillo p, Harry Leahey g, Steve Gilmore b, Bill Goodwin dr. - Mycket känslosamt och fint balladspel! Stort och starkt uttryck liksom ett stort känsloregister. Det kan förstås inte vara någon annan än Phil Woods. 5 diggar. ”The 59th St. Bridge Song” (Bridge Over Troubled Water, Verve, 1969) Paul Desmond as, Herbie Hancock el-p, Ron Carter b, Airto Moreira dr m.fl.) - Delikat sound verkligen! Och ett mycket snyggt arrangemang. Det skulle möjligen kunna vara Paul Desmond. 4 diggar. Bud Shank Quartet ”Crazy Rhythm” (The Fabulous Bud Shank Quartet, Fresh Sound, 1956) Bud Shank as, Claude Williamson p, Don Prell b, Chuck Flores dr. - Fin artikulation. Det här är killar som verkligen behärskar tempot. Jag tänker lite på Art Pepper, men jag vet inte säkert. Jag har faktiskt inte så bra koll på västkustarna. Men oj så det svängde! 5 diggar igen. Christer Boustedt ”Straight No Chaser” (Monk & More, Dragon, 1983) Christer Boustedt as, Åke Johansson p, Ivar Lindell b, Gilbert Matthews dr. - Det där vet jag inte vad det är. Ett tag tänkte jag på Jackie McLean men det är inte han. Jag har faktiskt ingen aning om vem det kan vara. Att det var ”Straight No Chaser” hörde jag förstås, men musiken nådde aldrig riktigt fram till mig. 3½ diggar. ”My Funny Valentine” (Sonny Stitt Plays Arrangements from the Pen of Quincy Jones, Roost, 1955) Sonny Stitt as, Thad Jones tp, J.J. Johnson tb, Hank Jones p, Oscar Pettiford b m.fl.). - Sonny Stitt! ”My Funny Valentine” och Quincy Jones arrangemang! Stitt var en mästare på att uttrycka sina känslor. Helt fantastiskt! Om jag fick sätta sex diggar, så skulle jag utan tvekan göra det. 5 diggar. Om någon möjligen tycker att betygen är höga, så kan det i någon mån bero på att de plattor som Fredrik utsattes för råkar vara några av testledare Olssons egna favoriter. Jan Olsson |
|||
Fredrik Kronkvists skivor recenseras av DIG Jazz | |||
Gungande afro-kubanska rytmer med skärpa i ensemble- och solospel Fredrik Kronkvist Afro Cuban Supreme |
Född till jazzmusiker Fredrik Kronkvists Afro Cuban-turné 12/10 Helsingfors, 18/19 Härnösand, 19/10 Umeå 20/10 Stockholm, Fasching, 24/10 Hässleholm, 25/10 Helsingborg, 26/10 Halmstad, 28/10 Köpenhamn, |
||
Självklart, melodiskt, svängigt. Och osedvanligt vacker ton! Fredrik Kronkvist On the Move |
Född till jazzmusiker |
||
Thelonious Monk hyllas färgstarkt, svängglatt, personligt! Fredrik Kronkvist Monk Vibes
Altsaxofonisten Fredrik Kronkvist mötte Jason Marsalis, lillebror i Marsalis-klanen, i Köpenhamn för några år sedan och ”tycke” uppstod. Det resulterade i både en turné och en skiva (Scan-Am Quartet: ”Atlantic Bridges”). Fast den gången spelade Jason trummor. Den här gången ägnar han sig helt åt sitt andra eller är det kanske rent av det första instrument, vibrafonen. Basist är Rueben Rogers och trumslagare Gregory Hutchinson, alltså två av Fredriks vapendragare från ett på tidigare plattor, ”New York Elements” och ”Reflecting Time”. |
Monk Vibes på marsturne Altsaxofonisten Fredrik Turnéplan: 4/3 Stockholm, Fasching. 5/3 Uppsala, Katalin.
6/3 Höör. 9/3 Varberg.. 12/3 Helsingborg, The Tivoli. |
||
Vitalitet och intensitet Aaron Goldberg, Reuben Rogers, Gregory Hutchinson Reflecting Time |
|||
kraft och energi om musiken Fredrik Kronkvist New York Elements (Connective Records/ Plugged) För snart två år sen gjordes dessa inspelningar i New York med altsaxofonisten Fredrik Kronkvist från Malmö och pianisten Aaron Goldbergs väl sammansvetsade trio med Reuben Rogers vid basen och Gregory Hutchinson bakom trummorna. Resultatet av mötet har blivit Fredriks absolut vassaste platta hittills. Och det säger inte litet… Det fullkomligt sprudlar av kraft och energi om musiken. Fredrik är uppenbarligen rejält inspirerad av den utsökta uppbackningen och visar prov på en fantasi och svängglädje som imponerar storligen. Han bjuder också på några utomordentliga kompositioner, av vilka ”Connected Souls” och den personliga och lite annorlunda ”Woody´s World”, tillägnad minnet av trumpetaren Woody Shaw, en av neobopens mest originella och viktiga stilbildare, lyser allra mest. Den vackra balladen ”Piece of Time” tillhör också det man länge och gärna kommer ihåg. Det enda numret, av tretton, som inte har Kronkvist som upphovsman är Wayne Shorters mollblues ”Footprints”. Den som dök upp på Miles Davis klassiska album ”Miles Smiles” 1966 och stannade sedan kvar i åtskilliga år på Davis repertoar. I Kronkvists högst personliga tappning har den fått en del nya dimensioner. Förutom att Kronkvist själv - med sitt eldfängda och tekniskt fullödiga spel, påverkat av husgudar som Cannonball Adderley och Coltrane från åren kring 1960 - sätter färg på ”New York Elements”, bidrar även Aaron Goldberg och hans mannar i hög grad till festen. Goldberg, som vi känner från hans tid med bland andra Joshua Redman och Wynton Marsalis, är en tonväljare av absolut högsta klass. Och Rogers och Hutchins, med ett gemensamt förflutet hos till exempel Dianne Reeves och Roy Hargrove, går minsann inte heller av för hackor. I slutet av april kommer Fredrik Kronkvist och hans amerikanska vänner att bege sig ut på en liten turné i Sverige och Danmark (Malmö 24, Stockholm 25, Lund 26, Varberg 27 och Köpenhamn 28 och 29). Missa inte det! Jan Olsson |
|||
spelarna går på högvarv Fredrik Kronkvist Sextet with Jonas Kullhammar & Raymond Colom Improvised Action (Connective/Border)
Den här skivan kokar av intensitet där spelarna går på högvarv. Sextetten som alt-sopransaxofonisten Fredrik Kronkvist satt samman är minst sagt vital. Egentligen är gruppen en utökning av hans kvartett till vilken tenoristen Jonas Kullhammar och trumpetaren Raymond Colom ansluter. I kompet ingår pianisten Martin Sjöstedt, danske basisten Petter Eldh och norske trumslagaren Snorre Kirk. All musik har skrivits av Fredrik. Den varierande spellängden med från dryga minuten och uppemot sex-sju minuter bidrar till skivans spänning. Fredriks alt-sopransax är en effektiv skärbrännare som det slår gnistor om. I Close Race sätter altsaxen resolut ribban på plats för vad som komma skall. Att han taggar medspelarna att gå på knock är bara att konstatera. Saxen är lika eggande i Maintain. Framträdande är sopranen i den omväxlande och melankoliska Desert Night. Där smyger sig Coltranes anda in. Raymond Colom är en relativt ny bekantskap och en angenäm sådan. Född i Frankrike men bosatt i Barcelona sedan 2000. Han har studerat i USA och bland hans lärare finns Wynton Marsalis och Randy Brecker. I den rytmiskt ystra Counterstrike är han rörligt alert med en utsökt frasering. Öronfägnande är spelet också i Maintain och Super Simple.
Gruppens andre rörblåsare Jonas Kullhammar sitter perfekt i sammanhanget. Med intensitet och ett sprakande idéflöde lägger han än mer ved på den flammande brasa som Fredrik tänt. Jonas har kul när han spelar vilket inte döljs. Det är också intressant att höra honom utanför den egna kvartetten. Stimulerande konkurrens får han av de andra blåsarna vilket får honom att spela upp hela sitt register. Det dynamiska kompet ger honom ett schvungfullt avstamp för frestande idéer.
Martin Sjöstedt är en stor tillgång. Med ett känsligt öra assimilerar han sig till materialet. För solisterna är han en inspirerande uppbackare. Som solist är han snillrik med ett personligt uttryck. I Doctones, en hyllning till pianisten Kenny Kirkland, har Martin en välförtjänt framskjuten position tillsammans med Petter. Martin är en lika framstående pianist som basspelare som han är mest känd för. Han är på väg att ta en plats bland landets intressantaste pianister. Den Bud Powelldoftande introduktionen är genialisk. Det följande ensemblepartiet hämtat från ett Kirklandsolo ger också vibbar. Göran Olson |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||