Jonas Östholm. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper. | |||
|
|||
|
Jonas Östholm:
Västerås fortsätter att förse den svenska jazzen med utsökta instrumentalister. En som tar för sig alltmer är pianisten Jonas Östholm, som är aktuell på fyra nya cd. Och fler är på gång för Jonas, som också är Lars Färnlöfstipendiat. Fredrik Norén Band har i 25 år fungerat som en avstamp för många svenska jazzmusiker. Utrymmer tillåter inte någon detaljerad uppräkning av alla som fått sitt genombrott hos Fredrik, men som smakprov kan nämnas heta jazznamn som Jonas Kullhammar, Fredrik Ljungkvist, Magnus Broo och Esbjörn Svensson. Den sistnämnde var bandets pianist i slutet av 80-talet. Esbjörns efterträdare på pianostolen går heller inte av för hackor, eller vad sägs om Carl Fredrik Orrje, Torbjörn Gulz, Daniel Tilling, Daniel Karlsson (Jazz i Sverieartist 2005) och nu Jonas Östholm. Jag kom med i Fredriks band i samband med att jag för drygt två år sedan avslutade den 4- åriga utbildningen på Musikhögskolan, berättar Jonas. Bara efter en kort tid var det dags för bandets skivinspelning, där jag faktiskt också fick med två egna kompositioner. Moon Rush följdes i höstas av Fredrik Norén Band live at Glenn Millers Café, som också den givits ut på Fredriks egna skivmärke Mirrors. Även här är Jonas representerad med två egna melodier, nämligen Falken och BMS. Komponerande är viktigt för mig. Men jag tycker också att det betydelsefullt att man genom att bidra med material även på det sättet blir en aktiv del av en grupp. Med i många grupper Fredrik Norén Band har djupa rötter i boptraditionen, men att Jonas trivs i många olika musikmiljöer framgår inte minst av de övriga skivor han medverkat på under 2004. En skiva med alldeles speciella toner och rytmer är Oskar Schönning (Amigo), som också är namnet på bandets ledare, basist, kompositör och arrangör. Jonas kan dessutom höras spela såväl dragspel som melodika. Det är befriande med musik som man inte direkt kan stoppa in i ett fack, tycker Jonas. Vi som spelar har kul och trivs väldigt bra tillsammans. Trumpetaren Emil Strandberg ( från Eskilstuna) och jag har håller exempelvis igång en duo och jag är även med på klarinettisten Nils Bergs senaste skiva. Bland 2004 års skivor med Jonas Östholm vid pianot bör också nämnas tenorsaxofonisten Karl-Martin Almqvists hyllade Full Circle (Prophone). På gång är även Slow Charles (Sittel) med basisten Martin Sjösted Band och trumpetaren Nils Jansons debut-cd med sin grupp Probe. Keith Jarrett med från början Men vilka musiker och grupper var det då som Jonas Östholm gick hem och lyssnade på efter avslutad skoldag på Rudbeckianska i Västerås. Keith Jarrett har följt med mig hela tiden, liksom gruppen Weather Report. När jag åren 1996-98 studerade jazz och improvisation på Fridhems Folkhögskola i Skåne blev jag alltmer intresserad av Miles Davis och hans olika grupper. För tillfället känner jag mest för hans 60-talsperiod, då saxofonisten Wayne Shorter svarade för en stor del av kompositionerna. Samtalet med Jonas Ösholm äger rum under musikfestivalen Perspectives 2004 i Västerås, där yngre brodern och basisten Martin Östholm framträder med sin kvartett. Men Jonas passar givetvis också på att lyssna på en hel del annat ur det varierade programmet. Det är både spännande och nödvändigt att man tar chansen att lyssna på all slags levande musik, menar Jonas. Det är på det sättet man får idéer och impulser och kan fortsätta att utvecklas. Egen akustisk grupp lockar Jonas ingår alltså idag i en rad olika fasta och tillfälliga band och kombinationer, vilket även innebär en hel del internationella resor. I november var han exempelvis på turné i Kina med Nils Landgrens Funky Abba och i januari väntar Argentina, Chile och Peru med Karl-Martin Almqvists kvartett. Och med Fredrik Norén är det alltid saker på gång. Men har du också tankar på en egen grupp? Det går man förstås alltid och funderar på. Men senaste året har jag haft så många andra spännande och inspirerande jobb att det inte har varit aktuellt att dra igång något eget. Eftersom man nu är pianist förväntas det av en att man skall ha en trio. Men mer lockande är en lite större akustisk grupp, som skulle ge andra möjligheter när det gäller att komponera och arrangera. Säger alltså Jonas Östholm, som är den senaste mottagaren av Västerås Stads stipendium till minne av trumpetaren och kompositören Lars Färnlöf. De tidigare pristagarna har också sina rötter i Västerås. nämligen Bobo Stenson, Esbjörn Svensson, Magnus Öström, Magnus Lindgren och Johan Borgström. Text och foto: Gunnar Holmberg (Artikeln publicerad i DIG nr 2/2005) |
Artiklar med musiker och grupper: Cennet Jönsson Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo Raymond Strid Artiklar om trumpetaren
Jonas Östholm är en av |
|