JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Klas Lindquist. Artiklar om aktuella musiker och grupper
Klas Lindquist:

Saxofonist med guldkant!*

När Arne Domnérus fyllde 80 år 20 december 2004 fick han tillfälle att dela ut den första Guldsaxen till unga saxofonkollegan Magnus Lindgren. Guldsaxen är det ”Dompanstipendium” som instiftades i anslutning till 80-årsdagen och förutom stor ära får även mottagaren 75 000 kronor.

 

På Arne Domnérus 81-årsdag hyllades en ny lycklig Guldsaxvinnare i Berwaldhallen, nämligen altsaxofonisten och klarinettisten Klas Lindquist.

– Jag är oerhört hedrad över utmärkelsen, säger Klas, som kvällen därpå även framträdde på Vasateatern med ”Dompan”, Clark Terry och Magnus Lindgren.

 

30-årige Klas är uppväxt i Göteborg, där han först uppmärksammades som medlem i det unga tradjazzbandet Second Line Jazzband. Han fick också tidigt en tillsvidareanställning i Bohuslän Big Band, där han även fortsatt att vikariera.


Studier i New York

1996 fick Klas ta emot Föreningen Tradjazzens Vänners Armstrongstipendium, som ung, lovande musiker. Vid samma tid sökte han, och kom in, vid Mannes College of Music i New York, där han under sitt studieår kom i kontakt med lärare och musiker som Joanne Brackeen, Eddie Gomez och Reggie Workman.  Några år senare återvände Klas till New York för att under ett halvår försöka försörja sig på att spela.

– Det gick riktigt bra och var verkligt inspirerande. Jag fick också chans att spela med många fantastiska musiker, som saxofonisten Scott Robinson,


Inspirerad att skriva egen musik 

Åren i USA inspirerade Klas till att framför allt börja skriva egen musik. 2001 flyttade Klas till Stockholm för att studera just komposition på Kungl. Musikhögskolan. Klas fann sig snabbt tillrätta i det stockholmska jazzlivet och erbjöds också en plats i Kustbandets saxsektion, där han sedan dess är en viktig kugge.

 

Idag är mångsidige Klas Lindqvist flitigt anlitad i massor av fasta och tillfälliga kombinationer och inom såväl traditionella som mera moderna jazzkretsar. Ett bevis på den respekt han skapat i jazzbranschen bekräftas av att han nu fått ta emot Arne Domnérus Guldsaxen.

Men vad har då Klas på gång den närmaste tiden?

– Skall bland annat göra en norrländsk turné med Kennet Arnström, Sedan blir det en del spelningar med Ulf Johansson Werres Dixieland Nouveaux och så . fortsätter turnéerna med Jan Slottenäs Storband. En ny kul grupp är trumslagaren Jon Perssons Four and More, som vi hoppas kunna etablera.   

 

Har du inga tankar på den egen grupp?  

– Tankarna finns där förstås, men just nu har jag så mycket annat på gång. Men det här stipendiet från Dompan är förstås en uppmuntran att också göra något eget.


Text och foto: Gunnar Holmberg

(Artikeln publicerad i DIG 1/2006)


*Bara några månader efter att Klas Lindquist fick ta emot Arne Domnérus Guldsax och 75 000 kronor tilldelades han även Alice Babsstipendiet på 50 000 kronor.

Svensk

jazzhistoria


Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund


Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste

skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar



Diggat på skiva!

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Lars Gullin

Mats Gustafsson

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Goran Kajfes

Jacob Karlzon

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Elin Larsson

Jan Lundgren

Lina Nyberg

Bernt Rosengren

Bobo Stenson

Tonbruket


Klassiska

skivomslag


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.


Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Claes Crona

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Kronkvist

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hannah Svensson

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek


DIG Jazz recenserar skivor med Klas Lindquist
Intimt och homogent
med solistisk spontanitet

Klas Lindquist

The Song Is You
(DO Music Records/Plugged)

Altsaxofonisten, klarinettisten, arrangören och kompositören Klas Lindquist är en mångsysslare. Han hörs i skilda sammanhang alltifrån New Orleans, swing och storbandsjazz av skilda genrer. Ofta kallas han Arne Domnérus arvtagare. 2005 förärades han också Domnérus Guldsax. Inte att undra på att spelet ofta för tankarna till Domnérus. Alice Babs-stipendiet har han också tilldelats.
 
The Song Is You  är gjord i ett intimt kvartettformat med gitarristen Erik Söderlind, basisten Svante Söderqvist  och trumslagaren Jesper Kviberg. Klas och Erik har komponerat en melodi var. Resten är välkända standardmelodier förutom Nilsie som är skriven av Alice Babs och Titti Sjöblom och tillägnad Alices make Nils–Ivar. Bland övriga melodier finns Ellingtons I Let A Song Go Out Of My Heart och I Got It Bad. Jerome Kerns The Song Is You, är på plats bredvid Tangerine, Invitation och swingklassikern Broadway.
 
Klas tonbildning är perfekt. Det finns reminiscenser till såväl Domnérus och Hodges när han smakfullt använder altsaxen. Det gäller framför allt soundet . Visst kan man märka att han även hämtat intryck från nyare spelstilar. Det har han också visat i sin nonett. Den svängande Broadway har verkligen ett schvungfullt ös. Klarinetten är superb med en mjuk touch.  Andra melodier med klarinetten är Invitation och Doce De Coco. Det märks också i Sweet Like You där basisten Svante Söderqvists solo bör antecknas. En framskjuten position har Svante också i Grandmother’s Dream. Han skall även noteras ett spänstigt samspel med den smakfullt lyhörde trumslagaren Jesper Kviberg.
 
Gitarristen Erik Söderlind bidrar till kvartettens melodiösa inriktning. Han ger musiken en sober passande kolorit. Behagligt är det att möta en strängaspelare som inte hemfaller till en uppvisning i snabbt tekniskt spel - inte alltför vanligt idag. Eriks avspända lätthet ger vibbar. I Broadway visar han ett guldkantat spel i ordets rätta bemärkelse. Grandmother’s Dream håller samma klass. Andra beundransvärda tonslingor hörs I Joao Donolos och Joaos Gilbertos Minha Saudade. Totalt sett är Klas grupp mycket homogen med sitt intima spel och lyckad med solistisk spontanitet.

Göran Olson


Swing med hög solistisk klass

och strålande ensemblespel

Stockholm Swing All Stars 

Take Two

(Lundgren Music/Plugged)


Stockholm Swing All Stars som varit ute på jazzmarknaden i tio år har verkligen slagit an på den swingpubliken. De har en repertoar där man bland annat finner melodier från den tidiga Ellington-eran som överraskande mixats samman med nummer från bebopstuket. Dit hör Night In Tunisia, Tin Tin Deo, Salt Peanuts och Monks Mood. Som extra krydda fogas några melodier in från tenoristen Fredrik Lindborg och pianisten Daniel Tilling.


Arrangerat har de också gjort. Men flitigaste arrangör är altsaxofonisten/klarinettisten Klas Lindqvist. Allt i en genuin swingstil där gamla teman också fått ny fräschör Ellingtons snabba sällan spelade Rubber Bottom blir en jazzrysare. Caravan, med gitarren i fokus, visar bandets flexibilitet. Adderat till de starka soloprestationerna får man nyckeln till bandets styrka.


Gustav Lundgren är en lysande gitarrist i stilen. Tillsammans med Göran Linds autentiska basspel får musiken en regelrätt bärig botten. Det är därifrån musiken byggs upp. Gustav gör också en ädel version av Django Reinhardts melankoliska Nauges. Trumslagaren Mattias Puttonen är som skuren för sin roll, mångsidig och stilriktig i agerandet. Daniel Tilling är en ovärdelig tillgång i rytmsektionen som högintressant solist och sammanhållande länk.


Bandets fyra blåsare håller hög solistiskt klass och ensemblepartierna

görs strålande med precision och en elegant frasering. Kul att höra unga musiker som även kan anamma en äldre typ av ensemblespel som användes för rätt många decennier sedan. Kontrast fås när bebopmelodierna spelas. Klas Lindqvist har ett härligt sound i ensemblepartierna som passar båda stilinriktningarna. Fredrik Lindborgs tenorsax är alltid positivt medryckande. Det hörs att han har kul när han spelar vilket även smittar av sig på lyssnare.


Med en trumpetare som Karl Olandersson i ledet går alltid musiken hem. Han är en av dagens främsta inhemska exponenter på instrumentet. Karls härliga lead när han har den positionen visar klass och som solist är han minst sagt respektingivande. Personlig sång lockar han med i April In Paris. Magnus Wiklunds trombon ger färg och stämning. Han är en av de få av dagens trombonister som kan tränga sig in stilriktigt i en äldre jazzstil om så behövs.

Göran Olson


Fräscht, modernt utan att förlora respekten 

Stockholm Swing All Stars

Play Ellington

(Imogena/Border)


På sin nya platta hyllar Stockholm Swing All Stars den store Duke Ellington på 110-årsdagen. Och helt logiskt har förstås de åtta grabbarna satt tänderna i ett knippe låtar som för evigt är förknippade, och i samtliga fall utom ett, Billy Strayhorns underbart vackra ”Lotus Blossom”, också är komponerade av The Duke.


Arrangemangen, de flesta signerade Klas Lindquist, känns fräscha och ganska moderna utan att för ett ögonblick förlora i respekt för sin geniala upphovsman. Vad som möjligen är lite trist är att man inte har valt åtminstone ett par mindre ”slitna” kompositioner. Det finns ju en ocean att ösa ur i The Ellington Song Book.

 

Solisterna, med trumpetaren Karl Olandersson, pianisten Daniel Tilling och saxofonisterna Klas Lindquist och Fredrik Lindborg i täten, är genomgående mycket hörvärda.

Jan Olsson

AZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR