JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||||||||||||||||
Magnus Broo. Artiklar om aktuella musiker och grupper
|
|||||||||||||||||
Magnus Broo är den alltid spelglade och energiladdade trumpetaren som dyker upp i de mest varierade jazzsammanhang. I höst är han speciellt aktuell med norsk-svenska Atomic och Daniel Karlssons Jazz i Sverigegrupp Pan Pan. Men han har även mycket annat på gång. (Artikeln publicerad i DIG 3/2005) När man tillsammans med Magnus Broo försöker göra en sammanställning över de grupper där man senaste året kunnat höra hans trumpetspel så är man snart uppe i dryga 10-talet. För Magnus hör tveklöst till våra mest efterfrågade jazzmusiker, vilket också framgår när man går vidare och tittar i hans höstkalender. För där ryms bland annat spelningar med grupper som Peter Brötzmann Chicagotentett, Maggi Olin Band, Daniel Karlsson Pan Pan , Atomic och Boots Brown.
Daniel Karlssons Pan Pan är ju årets Jazz i Sverigegrupp och gör i höst en Sverigeturné som omfattar 11 platser. Norsk-svenska Atomics turné ingår i improvisationsprojektet Frislag, där gruppen delar program med elektronikduon Daniel Skoglund och Lasse Marhaug. Förutom Magnus Broo består Atomic av saxofonisten Fredrik Ljungkvist, pianisten Håvard Wiik, basisten Ingebright Håker Flaten och trumslagaren Paal Nilssen Love.
I samtalet med Magnus Broo framgår att Atomic just nu ligger honom speciellt varmt om hjärtat. Den fungerar verkligen som en grupp där alla skriver och bidrar med idéer, berättar Magnus. Alla spelar också med en sådan energi att varje framträdande ger en musikalisk kick. Jag kom med i gruppen för fyra år sedan och har under den tiden haft mycket spelningar utomlands, framför allt få Norge. Men alldeles speciellt minnesvärd är den turné vi förra våren gjorde i USA. Under drygt två veckor hann vi med upp mot 15-talet spelningar, där en del var rockklubbar. Men det fungerade jättefint. Tyvärr har vi relativt få engagemang i Sverige, men med den här turnén får vi nu möjlighet att presentera oss. Det släpps också nu i höst en trippel-cd (Jazzland) med inspelningar från olika Norgekonserter. Norge bättre ”improvisationsland” För en tid sedan kom även en dubbel-CD, Nuclear Assembly Hall (Okka Disc) där Atomic slagits samman med amerikanske saxofonisten Ken Vandermarks grupp School Days. Ett samarbete mellan två improvisationsgrupper som Magnus också har mycket gott att säga om. Även den skivan spelades in i Norge.
Det tycks vara ett mycket positivare klimat i Norge för fri improvisationsmusik, menar Magnus. Framför allt tycks festivalarrangörerna vara mera öppna för att även ge plats för den här musiken.
Det har blivit en hel del abdra utlandsspelningar för Magnus senaste tiden. I början av augusti spelade han med Fredrik Nordströms och Daniel Karlssons grupper i Skottland. Några veckor tidigare hade han framträtt i USA med saxofonisten Peter Brötzmanns Chicagotentett, där han hade sällskap av saxofonisten Mats Gustafsson och tubaspelaren Per-Åke Holmlander. I slutet av augusti framträdde sedan samma konstellation vid Oslo Jazzfestival och i Antwerpen,
Det har varit en oerhört stark upplevelse. I början var det tänkt att vi skulle utgå från skrivet material. Men när vi hade pratat om det hela bestämde sig Peter för att vi skulle spela helt fritt. Var och en fick själv ta ansvar för sitt spel och att se till så att det inte uppstod total kaos. Det fungerade faktiskt jättefint. Mitt i det kollektiva improviserandet bildades spontant små solistgrupper som spelade med och mot varandra. Bob Henders betydelsefull I en snabb förflyttning från Magnus Broos nutid till dåtid skall konstateras att han föddes för 40 år sedan i Husqvarna. När han var tio år flyttade familjen till Västervik, där han också började spela trumpet uppmuntrad av sin trumpetspelande pappa.
Jazzintresset väcktes dock av läraren på den kommunala musikskolan i Västervik, Det var Bob Henders, en i tidiga jazzkretsar välkänd och uppskattad trombonist, som från mitten av 40-talet till i början av 60-talet spelade med bland andra Seymor Österwall, Lulle Ellboj, Simpon Brehm och Harry Arnold. Han spelade in kassettband åt mig som jag fick låna, berättar Magnus. Bob var visserligen trombonist, men det fungerade verkligen bra. Till stor del kan jag tacka honom att det blev något av mitt trumpetspel. Han lärde mig massor om musik i allmänhet och inte minst teknik. Dessutom startade han ett storband på musikskolan , som blev en tidig och mycket nyttig erfarenhet. Han spelade också i Oskarshamn Storband och när jag var i 14 år såg han till att jag fick vara med på deras repetitioner.
Rekordlänge hos Fredrik Norén En annan person som fick stor betydelse var tubaisten och brasspedagogen Rich Matteson, som var lärare vid en sommarkurs som Magnus deltog i som 16-åring. Han förslog att Magnus, efter gymnasiet, skulle utbilda i USA. Ett stipendium gjorde det möjligt och under fem år studerade han vid University of North Texas i Denton. Mitt i studierna tog han dock ett mellanår här i Sverige, då han vikarierade i Visby Storband.
1990 kom en färdigutbildad Magnus Broo tillbaka till Sverige, där han ganska direkt blev medlem i trumslagaren Fredrik Norén Band. Och stannade i åtta år. Ja, frågan är om inte det är något av ett rekord, tror Magnus. Men det var hela tiden skitkul och jag lärde mig oerhört mycket. Det var skön stämning i bandet och alltid bra musiker. Många att dem som var med i bandet under de här åren har jag också fortsatt spela med, som Torbjörn Gulz, Fredrik Ljungqvist, Robert Nordmark och Daniel Karlsson. Förutom att Fredrik tillförde så mycket jazzkunnande såg han till att vi alltid hade spelningar. Och inte minst viktigt var att vi repeterade ofta, Det var en fin tid.
Under åren med Fredrik Norén hördes Magnus även i en del andra sammanhang, som med den kortlivade men minnesvärda gruppen Jazz Furniture. Där Magnus hade högst stimulerande sällskap av Fredrik Ljungkvist, Per ”Texas ”Johansson, Esbjörn Svensson, Dan Berglund och Magnus Öström. Sun Ra en ny favorit I början av 1998 bildade Magnus en egen kvartett med pianisten Torbjörn Gulz, basisten Mattias Welin och trumslagaren Jonas Holgersson. Tre hyllade cd har blivit resultatet. Men någon notering med spelningar med Magnus Broo Quartet hittar man inte i höstkalendern? Men just nu har vi tagit en liten paus med kvartetten, säger Magnus. Absolut nte för att vi har ledsnat på att spela tillsamman. Men alla har så många spelningar i andra sammanhang att det är svårt att samla gruppen såväl för repetitioner som turnéer. Men vi kommer säker tillbaka.
När det blir så mycket spelningar, och i så många olika sammanhang, får du då någon tid att lyssna på annan musik? Live eller på skiva?
Jag försöker verkligen ge mig tid att lyssna på alla slags musik. På senaste tiden har jag blivit helt fascinerad av Sun Ra. Han och hans Intergalactic Arkestra spände över hela registret från helsvängiga Fletcher Henderssonarrangemang i 30-talsstil till fantasifull, fri ”kosmisk” ”improvisationsmusik, I bandet fanns dessutom en massa personliga solister. Nu har jag läst boken om hans märkliga liv, Space is place, och köpt på mig en massa skivor. Men jag önskar verkligen att jag hade fått tillfälle att uppleva en livekonsert med Sun Ra. Det lär även visuellt ha varit en upplevelse.
Text och foto: Gunnar Holmberg (Artikeln publicerad i DIG nr 3/2005) |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Ny DIG-sida: Klassiska |
DIG-artiklar om musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo |
|||||||||||||||