JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | ||
Anders Kjellberg. DIG Jazz om aktuella svenska musiker och grupper | ||
Anders Kjellberg. Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz© |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Skivnyheteri Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Svensk jazz Jazzsång Internationell jazz
Diggat Specia! med olika jazzprofiler:
Sadhana, debutskivan med Lars Janssson piano Anders Jormin bas Anders Kjellberg trummor Inspelad 14- 15 april 1981. |
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo |
Anders Kjellberg: Alltid i rätt slagläge! |
||
Anders Kjellberg har sedan mitten av 70-talet berikat svensk jazz med sitt trumspel. 2009 kom han också att välförtjänt belönats för sina insatser. Först tilldelades han Alingsås Jazzklubbs trumslagarpris på 20 000 kronor. Vid Swedish Jazz Celebration i Göteborg överraskades han med Charles och Laila Gavatins jazzpris på 50 000 kronor. 2009 kunde han och Lars Jansson Trio också fira 30-årsjubileum, vilket man gjorde under en turné i Japan, Han är fortsatt aktuell på flera nya cd, de flesta i internationell omgivning. |
||
Trumslagaren Anders Kjellberg kan idag visa upp en 35-årig karriär som heltidsmusiker. Under hela sitt jazzliv har han varit bosatt i trakterna kring Göteborg, där han under åren medverkat i de flesta grupper med ”riksrykte” som Mwendo Dawa, Mount Everest, Entra Cameleon, Änglaspel och Dr Dingo. För att nu bara nämna några exempel på tidiga jazzjobb. Men proffsdebuten gjorde han i Soffgruppen, en kvartett som inledningsvis bestod gitarristen Claes Yngström, pianisten/organisten Pierre Swärd, elbasisten Matz Nilsson och Anders. Senare tillkom också saxofonisten Jan Forslund. Sättningen tyder på att det här var ett riktig svänggäng? Ja, det var det kanske. Men framför allt experimenterade vi med allt möjligt, från frijazz till elektronisk funk. Vi spelade till och med in en LP på proggmärket Nacksving under titeln "Greatest sits"! Det var väldigt kul och inte minst en nyttig och mycket bra jazzstart för mig, minns Anders. Det nyjazzte från Göteborg Ett fjorton minuter långt smakprov på hur musiken lät får man om man hittar LPn ”Det nyjazzte från Göteborg”(Caprice), som presenterar fyra göteborgsgrupper som var aktuella i slutet av 70-talet. ”Antifunk” är titeln på låten med Soffgruppen. Där finns även ett spår med första versionen av Ove Johanssons och Susanna Lindeborgs Mwendo Dawa, inspelat i november 1976. "Microsvit" är titeln och en av trumslagarna i den dåvarande eptetten är Anders Kjellberg. Gilbert Holmsttröms ”Sherpa dance” är en av de två kompositionerna med Mount Everest. Enligt Gilbert är Sherpas ett bergsfolk som lever på sluttningarna av Mount Everest. Den fjärde gruppen på skivan är Gunnar Limdgrens Opposite Corner, med bland annat pianisten Åke Johansson. Jag hade turen att tidigt få delta i många olika sammanhang och fick också vara med att starta upp grupper, som Entra Cameleon. Övriga medlemmar där var saxofonisten Thomas Gustafsson, pianisten Harald Svensson och basisten Sergei Muchin. Vi fick bland annat göra 1981 års Jazz i Sverigeskiva (Caprice). 30 år med Lars Jansson Trio När den skivan spelades in hade Anders redan gjort sin första offentliga spelning med pianisten Lars Jansson från Ljungskile. Det var i februari 1979 på Nefertiti och bas i trion spelade Anders Jormin, som senare efterträddes av Lars Danielsson. Det finns alla skäl att poängtera årtalet eftersom Lars Jansson Trio därmed kan fira 30-årsjubileum 2009. Något man inte gjort någon större affär av men som man tänkt fira när trion i början av september gör en turné i Japan, som blivit något av ett andra hemmaland för Lars, Anders och Christian. Christian lyder alltså till efternamnet Spering och är trions nuvarande basist.
30 år tillsammans med massor av turnéer och spelningar och mer än tiotalet skivor har förstås gjort gott åt samspelet. Men är det inte också risk för att man hamnar på ”rutinens brant”? Nej, det är ingen fara, poängterar Anders. Det känns fortfarande fräscht och spännande och personligen tycker jag det blir roligare och roligare. Inte minst beroende på Lars hela tiden skriver ny musik. Det senaste kan höras på nya cdn ”In search of lost time” (Spice of Life), som vi släpper i Japan under kommande turnén. |
||
Utvecklande med Rena Rama DIG Jazz träffar Anders i samband med att han i början av augusti gör två spelningar med Palle Danielsson och hans vänner på Grafikens Hus i Mariefred. Palle är ju sedan många år en ”traktens son” och har gjort det till tradition att arrangera dessa augustikonserter tillsammans med föreningen Jazz i Mariefred. Så det är en naturlig fråga hur och när den här musikaliska vänskapen mellan Anders och Palles föddes.? I början av 80-talet fick jag erbjudande att börja spela med Rena Rama med Lennart Åberg, Bobo Stenson och förstås Palle. Och det var förstås stort för mig och enormt utvecklande. Och fantastiskt att få jobba med Palle! Någon Rena Ramaskiva spelades tyvärr inte in under perioden med Palle och Anders samtidigt i bandet. Men 1985 kom Rena Rama-LPn ”New Album” (Dragon) och 1989 ”Rena Rama with Marilyn Mazur” (Dragon) båda med Anders Jormin bas, Anders Kjellberg trummor och förstås Lennart Åberg saxofon/flöjt och Bobo Stenson piano. Den Rena Ramasättningen, dvs med Lennart, Bobo och två gånger Anders, kom också under början av 90-talet att göra turnéer med bland annat Don Cherry och Kenny Wheleer. "Dona Nostra" (ECM) är exempelvis en högst hörvärd cd-dokumentation av det spännande samarbetet med Don Cherry. Anders har där också fått rytmsällskap av slagverkaren Okay Temiz. Det finns alltså inga skivexempel på Palle och Anders tillsammans i Rena Rama. Men samarbetet har fortsatt på många olika sätt under åren. Jag hade bland annat förmånen att få vara med på hans egna skiva Contra Post (Caprice) med Joakim Milder, Rita Marcotulli och Göran Klinghagen. Ja, den musiken fick vi ju också möjlighet att framföra på Skeppsholmen i somras. Jag tror också att vi båda med glädje minns åren med husbandet The Village Band i Västerås då vi gjorde 2-3 veckoslutsspelningar varje säsong. Jan Allan, Joakim Milder, Göran Klinghagen och Bobo Stenson var de övriga medlemmarna i bandet. Förra hösten turnerade vi med Jeanette Lindström, som också hörde till Palles vänner i Mariefred. ( Liksom Karl-Martin Almqvist, Jonas Östholm och Palles baskollega Christian Spering), |
Rena Rama "New Album" Lennart Åberg saxofon Bobo Stenson piano Anders Jormin bas Anders Kjellberg trummor "Contra Post" |
|
Äventyrligt med Chapter Seven Med tanke på Anders Kjellbergs många olika engagemang finns det egentligen hur mycket som helst att prata om, som altsaxofonisten Håkan Broströms fina grupp från början av 90-talet med Max Schultz, Bobo Stenson och Christian Spering.
Men framför allt blir man påmind om den korta men högst uppmärksammade perioden med trumslagaren och slagverkaren Bengt Bergers Chapter Seven, där de andra medlemmarna var Nils Landgren, Roland Keijser, Thomas Gustafsson, Lennart Åberg. Anders Jormin och Sergei Muchin. Två basister och två trumslagare men ingen pianist! Gruppen fick spela in 1988 års Jazz i Sverigeskiva, som fick titeln ”Thums up” (Caprice). Gruppens musik skapade debatt i Orkesterjournalen, föranlett av en totalt nedgörande recension i Dagens Nyheter från konserten vid Umeå Jazzfestival. Där då DN-recensenten bland annat konstaterade att ”Bandet inledde med att förolämpa publiken medelst kollektivt masturbation. 15-20 minuter av spräck/friform utan antydan till rytmisk puls.” O.s.v. OJs recensent Bill Olsson ansåg Chapters Sevens två konserter i Umeå som verkliga höjdpunkter och avslutar med ”Tack, tack för Chapter Seven”. Ävem Sven Boijas skivrecension i OJ var högst positiv och han gläds över ”Fri, glad och svängig jazz.” Thums Up belönades också med 1988 års jazz-Grammis. Grammisen blev en glad överraskning, minns Anders. Jag råkade faktiskt vara på plats vid utdelningen eftersom "Beche" själv inte hade möjlighet att komma. Så jag och Sergei Muchin fick representera Chapter Seven. Jag var dessutom inbjuden för att ha medverkat på Georg Riedels nominerade barnskiva ”Nu sjunger näktergalen” med texter av Barbro Lindgren, Spelningarna med Chapter Seven var verkligen kul och äventyrliga. ”Beche” hade massor av idéer hur det hela skulle läggas upp. Vi stämde bland annat trummorna på ett speciellt sätt så att de skulle fungera tillsammans. |
Håkan Broström Quintet "Dark Light"
Chapter Seven Jazz i Sverige 1988 Bengt Berger och Anders Kjellberg i Chapter Seven |
|
Jazz Baltica ambitiös storbandssatsning
Det är framför allt som "småbandstrummis" man har kommit i kontakt med Anders Kjellbergs spel. Men det har även blivit en hel del storbandsengagemang, som han upplevt som mycket stimulerande och lärorikt. -Man får ju en helt annan roll i ett storband, poängterar Anders, som bland annat vikarierade ett år i Bohuslän Big Band, då man också spelade in skivan "Swallow songs",
Under många år på 90-talet svarade han för trumspelat i Jazz Baltica, ett storband sammansatt av musiker från länderna runt Östersjön, Det var en oerhört ambitiös satsning, berättar Anders. Bland annat bjöd man in kompositörer, musiker och bandledare som Maria Schneider, Django Bates, Niels-Henning Örsted Pedersen och Bengt-Arne Wallin. Anders Kjellberg har alltså under åren massor av internationella engagemang, tre musiker han också gärna nämner är tenorsaxofonisten Dewey Redman, trumpetaren Tomasz Stanko och pianisten Jon Balke. |
Bohuslän Big Band "Swallow songs" |
|
Tillbaka till rötterna med egen grupp Däremot har han svårt att komma med exempel på sammanhang där han själv stått som ledare för en grupp. Men ett påtagligt bevis är cdn ”Point” (Dragon), inspelad 1996. Den ingick som en del i Sveriges Radios göteborgsprojekt Nordic Meeting, där musiker/kompositörer bjöds in att presentera sin musik. Anders Kjellberg hade som medspelare valt Tore Brunborg saxofoner, Louis Sclavis, klarinett, sopransaxofon, Marco Ambrosini, nyckelharpa, Ståle Storlökken, klaviatur och Lars Danielsson, bas. Anders svarade för de flesta kompositionerna (Dock inte avslutande ”Jul, jul strålande jul”!) och Lars Danielsson för arrangemangen.
Men i 12 oktober är det dags igen för Anders att vara ansvarig för en grupp. Som ett tack för att han av Jazz I Alingsås illdelades 2008 års trumslagarpris på 20 000 kronor av bjuder han tillbaka med en spelning på Ljungblads konditori, som är föreningens ordinarie hemvist. Gunnar Lindgren tenorsax, Harald Svensson piano och Kjell Jansson kompletterar ”göteborgskvartetten”. Det finns faktiskt en allvarlig tanke med den här sättningen, berättar Anders. Jag vill ta chansen att spela tillsammans med musiker som betydde oerhört mycket för mig i början av musikliv. Ett sätt att återvända till rötterna! Men i nuläget vet jag inte om det blir något mer än den här enda spelningen. Men man hoppas förstås att fler vill höra oss. |
Anders Kjellberg "Point" cd 1996 |
|
Prisad på Swedish Jazz Celebration Vid Swedish Jazz Celebration i Göteborg i våras överraskades Anders med ännu ett fint pris. För Anders var verkligen helt oförberedd när han kallades fram för att ta emot Charles och Laila Gavatins jazzpris på 50 000 kronor. Jag hade blivit ”ditlurad” för att göra ett duonummer med trombonisten Mats Äleklint, som jag aldrig spelat med tidigare. Det skulle ju vara en massa prisutdelningar på kvällen, men eftersom jag inte var nominerad i något sammanhang, så hade jag ingen tanke på att jag var inblandad. Sedan överraskades både Mats och jag med oväntade priser.( Mats fick 10 000 kronor från Rober Zachaus stipendiefond) Flera aktuella skivor Närmast på gång har Anders alltså Japanturnén med Lars Jansson Trio, där man då också släpper den nya skivan ”In search of lost time”. I mitten av oktober gör han sedan fyra konserter i Norge tillsammans med norske basisten Terje Gewelt och italienske pianisten Enrico Pieranunzi. Det är en uppföljare till trio-cdn ”Oslo” (Resonant Music), som hyllats i dansk och norsk jazzpress. Norsk-svenskt samarbete är det också på en kommande skiva, inspelad vid en konsert i juni i norska Bodö. Det är trumpetaren Tore Johansen som leder en kvartett tillsammans med basisten Steve Swallow. Piano spelar Lars Jansson och trummor Anders Kjellberg. Det blir spännande att höra resultatet på skiva, tycker också Anders Kjellberg, som även är aktuell på en helt färsk cd med tyska bröderna Julian, trumpet och Roman Wasserfuhr, piano. ”Upgraded i Gothenburg” (ACT) är skivtiteln och bas i kvartetten, som kompletteras med gästsolisterna Ida Sand, Nils Landgren och Magnus Lindgren, spelar mångårige rytmpartnern Lars Danielsson. Om man är basist och vill spela med Anders Kjellberg är det uppenbart ingen belastning att heta Danielsson. Text och foto: Gunnar Holmberg |
Anders Kjellberg prisas med 50 000 kr av Laila Gavatin. |
|
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR |