JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Jan Lundgren. DIG Jazz recenserar skivor med pianisten Jan Lundgren Jan Lundgren Trio och solo samt med Bengt Hallberg, Mare Nostrum, Scott Hamilton,, Putte Wickman, Georg Riedel med flera. |
|||
|
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Mer än700 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Svensk jazz Jazzsång Internationell jazz
Diggat Special med olika jazzprofiler: Lina Nyberg Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
|
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo |
|
Pianisten Jan Lundgren, född i Kristianstad 1966 och uppväxt i Ronneby, tog sina första pianolektioner som femåring. Efter att inledningsvis ha studerat klassisk musik tog jazzen över intresset tack vare skivor med pianister som Oskar Peterson, Erroll Garner, Bud Powell och Bill Evans. Hans pianospel upptäcktes tidigt av bland andra svenska jazzlegendarer som Arne Domnérus och Putte Wickman. Jans första egna skivalbum "Conclusion" släpptes 1994. Hans "Swedish Standards", från 1997, nådde stor uppmärksamhet. , Sedan dess har Jan Lundgren lanserats på ett stort antal skivor. Här har DIG Jazz recenserat ffemton av de album, i eget eller andras namn, som han kommit ut med under de senaste 7-8 åren. |
|||
Levande och innehållsrikt med tillfällig, kreativ kvartett Jukka Perko. Dan Berglund, Morten Lund |
|||
Tre utpräglade skönhetsivrare med musik sprungen ur helt olika kulturer Paolo Fresu . Richard Galliano . Jan Lundgren Mare Nostrum II (ACT/Naxos)
Vi har väntat länge på det här, andra albumet med den europeiska supergruppen Fresu-Galliano-Lundgren, trion med den helt unika sättningen trumpet-dragspel-piano. Det förra kom 2007. Kanske fanns det en eller annan konstellation med samma uppställning på 40- eller 50-talet som for runt bland folkparker och festplatser och spelade schottis och gammalvals. Men i jazzsammanhang torde gruppen garanterat vara den enda i sitt slag. Att den över huvudtaget kom till beror på att Galliano och Lundgren stötte ihop i Japan vid ett jam varvid ”tycke” uppstod. Och Jans trummis brukade då och då samarbeta med Paolo Fresu. Krångligare(?) var det inte. Jan Olsson (även foto Mare Nostrum) |
|||
Jan löser Jan-utmaning med respekt, finess och ypperlig stråkkvartett Jan Lundgren The Ystad Concert A Tribute to Jan Johansson |
|||
Högkvalitativ pianojazz A Retrospective (Fresh Sound/Naxos) |
|||
Mästerliga solotolkningar fyllda med djup respekt för kompositörerna Jan Lundgren All By Myself |
|||
Personligt, fantasifullt pianospel men anonyma tenorsaxsolon Quetley there (Stunt) |
|||
Magnifikt samarbete. Vilken trio!
Jan Lundgren trio Flowers of Sendai |
|||
Vackra teman, mångskiftande innehåll och geniala improvisationer Jan Lundgren Piano Solo Man In The Fog (Bee Jazz Records/Naxos)
Jan Lundgren hör till den lilla exklusiva jazzpianistskara som även kommer väl till sin rätt när andras musikgenrer står till buds. Med genuint instrumentkunnande och flexibilitet klarar han detta galant. Man In The Fog handlar inte till alla delar om jazzpianisten Jan. Snarare är det hans harmoniskt stämningsfyllda närmande till kompositionerna som sobert färgar skivan. Hans känsliga anslag kommer till användning i de vackra teman han valt. Jan förvandlar dem inte till en skiva med örongodis utan framhäver den inneboende substansen. Vill man njuta av vacker musik i ett seriöst utförande har skivan mycket att bjuda. Ouvertyr är Leó Delibes The Maids Of Cadiz som Miles och Gil Evans gjorde en formidabel tolkning av på Miles Aheadskivan. Gabriel Faurés Aprés Un Réve har Jan bearbetat. Det gäller också The Maids Of Cadiz. Han har även komponerat View Of P och titelmelodin Man In The Fog. Från Skåne hämtas också Tack För Allt av Jacques Werup samt Håkan Rydins Twenty-Five Years. Där kommer jazzpianisten i fokus. Mer svenskt blir det med Bo Nilssons En Lång Väntan För Väntans Skull. Intagande är Jan i I Don’t Want To Cry Anymore av Victor Schertzinger som under sin korta levnad satte musik till inte mindre än åttionio filmer. Melodin fanns också i
Som synes ett mångskiftande innehåll som håller att återkomma till mer än en gång. Göran Olson |
|||
Scott Hamilton på svenska blir tidlös jazzmusik av ädlaste märke Scott Hamilton Swedish Ballads…& More (Stunt/Naxos) “Swedish Ballads…& More” är, om jag har fattat rätt, tenorsaxofonisten Scott Hamiltons tredje album på danska Stunt-etiketten. Det är dessutom det allra bästa, vilket faktiskt säger en hel del. Assistans på nya plattan har Scott av pianisten Jan Lundgren, basisten Jesper Lundgaard och trumslagaren Kristian Leth, tre mannar han tidigare har samarbetat med både på skiva och i konsertsammanhang. En av många saker som är riktigt roliga med ”Swedish Ballads…& More” är förstås repertoaren. Inte bara för att den genomgående är svensk, utan också för att den mycket väl kan matcha den som vanligtvis brukar vaskas fram ur den amerikanska sångskatten. ”Stockholm Sweetnin´” är förstås inte helt blågul, bara nästan. Den skrevs ju av en blott 20-årig Quincy Jones inför mötet hösten 1953 i Stockholm med Lars Gullin, Bengt Hallberg, Arne Domnérus & Co. Övriga låtar på plattan är dock betryggande fosterländska: ”Dear Old Stockholm”, alltså ”Värmlandsvisan”, Ove Linds ”Swing in F”, Ulf Sandströms ”You Can´t Be in Love with a Dream”, Olle Adolphsons ”Trubbel”, Ulla Billquists gamla beredskapsschlager ”Min Soldat” och Jan Johanssons ”Blues i oktaver”. Vad som frapperar, när man lyssnar igenom albumet, är den stora respekt Scott visar för de melodier han, tillsammans med Lundgren, har valt ut att bjuda på. Det är också remarkabelt, att två av dem (”Swing in F” och ”You Cant Be in Love with a Dream”) faktiskt också finns med på den platta Teddy Wilson gjorde i Sverige tillsammans med Ove Lind och hans Swing Group redan 1970. Jag tror aldrig jag har hört Hamilton spela mer sammanhållet, smakfullt och med större melodisk fantasi än han gör här. Kanske har de alldeles utmärkta svenska melodierna rent av varit en utmaning för honom? En anledning till extra skärpning? Här går nämligen inte något på rutin. Måste jag välja några nummer som sticker ut speciellt, så tror jag att jag fastnar för Sandströms fantastiskt fina ballad ”You Can´t Be in Love with a Dream”, Nils Pernes ”Min Soldat”, som jag aldrig har haft en tanke på att den kunde tjäna som ypperligt improvisationsunderlag, och Jan Johanssons kluriga ”Blues i oktaver”, som egentligen inte är någon riktig blues alls. Åtminstone inte om man strikt följer regelboken. En starkt bidragande orsak till det gyllene resultatet är naturligtvis Scotts svensk-danska spelkamrater. Jan Lundgren är som vanligt ypperlig i såväl för- som bakgrund, och hans fyndigt eleganta solospel i ”Trubbel” är något som man kan lyssna på hur många gånger som helst. I ”Dear Old Stockholm” lyser förresten influenserna från Bengt Hallberg igenom då och då. Kanske är det avsiktligt, kanske inte. Och längst bak huserar tandemparet Jesper Lundgaard och Kristian Leth. Mycket bättre kan det knappast bli. Det här är tidlös jazzmusik av ädlaste märke, helt utan bäst-före-datum. Jan Olsson |
|||
Svängglatt inför en jublande och medagerande publik LaGaylia Frazier & Jan Lundgren Trio Until It´s Time (Prophone/Naxos) LaGaylia Fraziers innerliga och minst sagt häftiga sånghyllning till Quincy Jones under avslutningskvällen av årets jazzfest i Ystad var en mäktig upplevelse. Till och med föremålet för den magnifika hyllningen verkade tappa hakan av förtjusning Ett tag befarade man nästan att hela det maffiga tältet i Surbrunnsparken skulle fara till väders. Snacka om tryck! Det är så vi eller åtminstone jag vill höra LaGaylia, denna härligt vitaminrika USA-import. Det är i soulfållan hon hör hemma. Där kommer hennes temperament och imponerande röstomfång till sin rätt. Och därför låter hennes tolkningar av Marvin Gayes ”Inner City Blues” och ”What´s Going On”, bägge hämtade ur samma klassiska Gaye-album från 1971, som om de skulle kunna vara skrivna för just henne. När hon ger sig på Johnny Mandels ”The Shadow of Your Smile” blir jag mer tveksam trots att hon har haft den goda smaken att plocka med den inte alltför ofta hörda versen. På något sätt känns det som om hon inte riktigt befinner sig på hemmaplan. Detsamma gäller hennes version av ”I´m All Smiles”, som Betty Carter skämde bort oss med en gång. Men i Buffy Sainte-Maries vackra ballad ”Until It´s Time for You”, som även Elvis sjöng in på skiva en gång i världen, går det alldeles utomordentligt. Just det numret, som inleder albumet, är skivans absoluta höjdpunkt. Inte minst tack vare Jan Lundgrens andlöst känsliga pianospel och hans unika känsla för melodisk skönhet. Jan spelar förresten plattan igenom precis så bra, personligt och smakfullt som han har brukat göra under de senaste åren. Och det säger inte lite! Utmärkt spelar förresten också medlemmarna i Jans väl samtrimmade trio, basisten Mattias Svensson och trumslagaren Zoltan Csörsz Jr. Bägge är av världsklass. I ett par nummer ersätts Csörsz av danske Jonas Johansen och i tre nummer, inspelade under Stockholm Jazz Festival 2011, deltar även Stockholms-gitarristen Andy Pfeiler. Och i en låt, den frejdiga ”Walkin´ After Midnight” hjälper LaGaylias far, Hal, till med sången. Svängigt och kul! Samtliga nummer på ”Until It´s Time” är inspelade under framträdanden på Fasching, i Krapperup och på festivalerna i Stockholm och Ystad 2010 och 2011. Och det är nog på det sättet man allra helst ska uppleva kombinationen Frazier-Lundgren. Livs levande inför en jublande och medagerande publik. Jan Olsson |
|||
70 minuter med triomusik av högsta klass - och texthäftet håller samma nivå Jan Lundgren Trio Together Again…At The Jazz Bakery (Fresh Sound/Naxos) Så är det här då, albumet som blev både känt och efterfrågat innan det ens nådde vårt land: Jan Lundgrens “Together Again…At The Jazz Bakery”. Anledning till all uppståndelse har förstås varit att det, av en tämlig enig kritikerkår i England, valdes till 2011 års allra bästa jazzplatta. Och det är bara att konstatera att engelsmännen, som vanligt, både var före och hade helt klart för sig. ”Together Again…” är alltså en alldeles utomordentlig produktion. Mästerlig? Javisst! De tre musikanterna, Jan och hans amerikanska triokamrater Chuck Berghofer och Joe La Barbera, känner varandra väl sen tidigare. Och det märks. Lyhördheten är total och dessutom tycks man ha haft det alldeles ovanligt trevligt och avspänt den där kvällen i början av januari 2008, på numera dessvärre nedlagda The Jazz Bakery i Los Angeles. En av anledningarna till ingen låter det minsta spänd eller stressad är förstås att man inte hade en aning om att producenten Dick Bank, som ansvarar för hela tolv Lundgren-album, spelade in hela härligheten. Inte för att ge ut musiken på skiva utan mest för sitt eget höga nöjes skull. Det var först ett par dagar senare man skulle spela in ”på allvar” och göra en skiva tillägnad minnet av den utomordentlige filmkompositören Ralph Rainger (”Thanks for The Memory”, Fresh Sound). Under 70 minuter bjuds vi således på triomusik av högsta klass. För triomusik är det var och en ges generösa möjligheter visa upp sig i helfigur, även om Lundgren är den självklare huvudrollsinnehavaren. Sällan, om ens någonsin, har Jan låtit mer lekfull och skärpt på en och samma gång, som här.” Someone To Watch Ove Me” och ”Love For Sale”, till exempel, är makalösa. ”Och Jans kärleksfulla hyllningar till sina tyvärr bortgångna kollegor Oscar Peterson (”Tenderly”), Lou Levy (”I´m Old Fashioned”) och Pete Jolly (”I´ve Never Been In Love Before”) måste vara bland det bästa han någonsin har presterat på skiva. Den raffinerade soloversionen av ”Tenderly” har alla möjligheter att bli en svensk jazzklassiker! Det är inte bara musiken som är av yppersta klass. Det 32-sidiga albumhäftet håller samma klass som musiken. Intressant, läsvärt och ytterst genomarbetat, som vanligt alltså, när Dick Bank har varit i farten. Dessvärre berättar Dick också att detta är hans 25:e och sista produktion för Fresh Sound Records. Hoppas han skojar! Jan Olsson |
|||
Två mästerpianister som har totalkoll på varandra Bengt Hallberg-Jan Lundgren Back to Back (Volenza/Naxos) Det är minsann inte bara trumpetare och saxofonister som har duellerat i jazzhistorien. En rad pianister har också drabbat samman genom åren, för det mesta helt vänskapligt. Några exempel: Albert Ammons-Pete Johnson, Herbie Hancock-Chick Corea, Cecil Taylor-Mary Lou Williams och John Lewis-Hank Jones. Såväl Bengt Hallberg som Jan Lundgren har också försökt sig på den svåra konsten. Bengt med sin norske kollega Kjell Baeckelund för 43 år sedan och Jan med Pete Jolly 33 år senare. Att Hallberg och Lundgren förr eller senare skulle mötas bakom varsin flygel, både på estrad och skiva, var på något sätt ofrånkomligt - trots att Bengt är hela 34 år äldre Jan. För åldern är egentligen det enda som skiljer dem åt. I övrigt är de samma andas barn, samma excellenta ton-, sväng- och smakvårdare. Dessutom har bägge, förutom en solid klassisk skolning, också ett förflutet hos svensk jazzmusiks grand old man Arne Domnérus. En bättre uppfostringsanstalt är svårt att tänka sig. ”Back to Back”, samma skivtitel som en gång Duke Ellington och Johnny Hodges använde sig av, skulle lika gärna, eller kanske hellre, kunna heta ”Face to Face”. De båda mästerpianisterna har nämligen totalkoll på varandra, följer varandras intentioner och utbyter gång på gång idéer, oftast med ett roat leende kan man förmoda. Av albumets tolv kompositioner har Bengt komponerat tre och Jan två. Två nummer, ”Picasso Blues” och inledande ”All Things” har de totat ihop tillsammans. Det sistnämnda, i vilket de bägge kombattanterna bara använder sina högerhänder och byter två, fyra och åtta takter med varandra är en svindlande uppvisning. För mig är det skivans höjdpunkt. Och att man lånat Jerome Kerns ”All The Things You Are” som utgångsmaterial för sina övningar är inget som stör. Resten av det klingande materialet är alltså lånat från diverse håll. Till exempel från Franz Schubert (”Ständchen”), Charles Trenet (”Menuett på Haga”) och Scott Joplin (”Maple Leaf Rag”). En rätt typisk Hallberg-kompott alltså.
Enligt det utmärkta texthäftet befinner sig Hallberg i den vänstra högtalaren och Lundgren i den högra. Så är det säkert, men gång på gång kommer jag på mig med att tro att det möjligen kan vara tvärt om. Så lika tänker och spelar de bägge duellanterna, vilket ska ses som ett ohöljt beröm. Och roligt verkar de ha också. Precis som vi som lyssnar. Jan Olsson |
|||
Smak, humor och elegans. Jan Lundgren-Jacob Fischer We Like Previn (Volenza/Naxos) André Previn är en av den moderna musikhistoriens mest mångbegåvade personer. Han är en utmärkt jazzpianist, vilket han har visat på en rad skivor på Contemporary- och Telarc-etiketterna genom åren, han är en gudabenådad tolkare av de stora, klassiska mästarna både som exekutör och dirigent, och han är en kompositör och arrangör av högsta dignitet inom alla tänkbara områden. Han har, till exempel, när han inte har spelat jazz med Ray Brown och pojkarna, verkat som chefsdirigent för London Symphony Orchestra, skrivit musiken till en rad Hollywoodfilmer och Broadwaymusikaler med stjärnor som Fred Astaire, Gene Kelly, Katherine Hepburn, Natalie Wood och Shirley McLaine. Att dra till med adjektivet ”komplett” känns sannerligen inte som någon större överdrift. Stockholmstandläkaren Torgil Rosenberg har under många år fascinerats av Previn och hans musik och har därför, på eget initiativ, låtit spela in ”We Like Previn”. Han har också handplockat den kvartett som han tyckte bäst kunde tolka några av det Berlin-födda geniets kompositioner. Valet föll på Jan Lundgren och fyra av hans vänner: gitarristen Jacob Fischer, basisten Hans Backenroth, trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsey och sångerskan Vivian Buczek. Ett bättre val kunde Rosenberg knappast ha gjort. Lundgren har arrangerat hela kalaset, det vill säga14 Previn-låtar och, hör och häpna, en hyllningskomposition av producenten själv, alltså Torgil Rosenberg. Och att Jan gillade utmaningen att botanisera i The André Previn Songbook är uppenbart. Med massor av respekt, smak och kärlek har han arbetat med Previns ofta originellt uppbyggda kompositioner, många av dem redan från begynnelsen avsedda för jazzbruk, men andra ämnade för annan användning.
Till den förra kategorien hör kanske bluesen ”Saturday”, men det faktum att den är uppbyggd enligt mönstret 12-12-8-12 gör det ju lite knepigare. Vilket inte tycks ha bekymrat någon i kvartetten det ringaste. En annan blues, av mer konventionellt slag, ”Blues for Georgia” som inleder övningarna, är annars ett helt fantastiskt nummer, som verkligen visar vad gänget går för. Lundgren broderar lite lagom avigt, faktiskt en del på Bengt Hallberg-vis, och Fischer är som vanligt makalös. Den mannen tycks lekande lätt kunna sätta sig in i nästan vilket sammanhang som helst. Att redogöra för innehållet på ”We Like Previn”, nummer för nummer, känns onödigt. Men låt oss ändå konstatera att samarbetet i kvartetten är helt perfekt. Ingen svensk basist har spelat stadigare och mer harmoniskt raffinerat än Hans Backenroth, ingen hade klarat trumspelet bättre och mer raffinerat än den smakfulle teknikern Johan Löfcrantz Ramsey och Jacob Fischer är som redan sagts fullständigt makalös. Ändå är det Jan Lundgren som drar det tyngsta lasset. Han har aldrig varit bättre på skiva! Hans numera personliga och raffinerade sätt att uttrycka sig på är en under av smak, humor och elegans. Allt i skön förening. Till sist: i fyra nummer deltar även Vivian Buczek, som utan tvekan kommer att bli ett av våra riktigt stora namn på sångfronten inom kort. Hon sjunger rätt, rent och skönt med en oemotståndlig jazzkänsla. I ”Like Young”, som även Ella Fitzgerald gjort på skiva, är hon grandios. Om inte André Previn hoppar högt av glädje när han hör ”We Like Previn” bör han snarast uppsöka läkare. Jan Olsson |
|||
Distinkt, smakfullt, elegant, men inte Jans bästa Jan Lundgren Trio European Standards (ACT/Naxos)
Dessutom är den ”nya” trion, med fantastiske basisten Mattias Svensson och den ytterst lyhörde och effektive trumslagaren Zoltan Csörsz, alldeles utmärkt. Kanske är det den bästa formation Jan har lett sedan starten på sin glansfulla karriär för snart 15 år sedan.
Men ”European Standards”, som ska vara någon slags fristående fortsättning på klassikern ”Swedish Standards”, tillhör tyvärr inte Jans allra bästa alster, tycker jag. Han har på sistone skämt bort oss med, till exempel, ”Magnum Mysterium” (ACT) och ”Thanks for the Memory” (Fresh Sound), och till de höjderna når han tyvärr inte på ”European Standards”. Kanske beror det på låtvalet, som säkert är utmanande men inte särskilt upphetsande att lyssna till.
Till sist: Plattan är lite märkligt mixad. Ibland hörs Mattias Svenssons bas bara som något diffust i bakgrunden. Och vad föreställer omslaget? En punkterad lunga eller ett kålrotsblad? Jan Olsson |
|||
En idealisk grupp där känslor kläds i musik Paulo Fresu, Richard Galliano, Mare Nostrum (ACT/Naxos)
Trion med sardinske trumpetaren och flygelhornspelaren Paulo Fresu, franske accordion/ bandeonspelaren Richard Galliano samt pianisten Jan Lundgren är en ovanlig konstellation. Musik behöver inte skapas, gud ske lov, av en konventionell förutsägbar musikergrupp. Viktigast är musikernas kvalité och skaparförmåga. I det här fallet indikerar musikernas namn omedelbart dessa betåndsdelar och resultatet låter inte vänta på sig. De tre konstnärerna - det är de i allra högsta grad, smälts samman till en enhet där varje röst har ett starkt berättigande. Formen med tango, jazz, visa, melankoli a´la Antonio Carlos Jobim, fransk impressionism är en del av innehållet. Alla musiker har stor del i komponerandet. Ett inlån är Charles Trénet Que Reste-Til De Nos Amours? Här uppstår en sensibel ödesmättad stämning, som hämtad ur en fransk svartvit film som bäst. Gruppen är mer eller mindre idealisk när känslor kläds i musik. Ingen går i vägen för den andre. Alla får säga sitt men ändå blir det ett kollektivt resultat av hög klass.
Drömskt lockande är Jans Open Your Mind. Fazioli-flygeln känns som skapt för Jan. Vilket sound och klang! Mer valstakt bjuder Liberty Waltz där Galliano elegant dansar omkring uppbackad av Jans påmanande fingrar. Ravels Ma Mére L´Oye i arrangemang av Galliano har får en intim tolkning där trumpeten ger ett starkt personligt uttryck. Brasilienfärgade Para Jobim är en hälsning till Jobim från Galliano. Vårvindar Friska i arrangemang av Jan ändar en skiva som skiljer sig från de flesta produktioner som ACT släppt. Så var fallet även med den senaste e.s.t.-plattan. Bra. Göran Olson |
|||
Elegant finsnickeri och mycket melodiskt Lasse Törnqvist-Jan Lundgren Everything Happens To Me (Spice of Life/Plugged)
Kornettisten Lasse Törnqvist är egentligen en gammal tradjazzräv från Stockholm. På senare år har han lugnat ned sig en smula och leder bland annat den mycket populära formationen Sweet Jazz Trio. Numera låter han som en kombination av Ruby Braff, Bobby Hackett och Chet Baker kryddad med en rejäl dos nordisk folkton. Vackert, varsamt, smakfullt och mycket melodiskt alltså. Att Törnqvist och pianisten Jan Lundgren förr eller senare skulle mötas i en studio kändes nästan förutbestämt. De är båda av samma eleganta finsnickarsläkt och kan konsten att samtala på ett synnerligen civiliserat och verserat vis. På samma sätt som, till exempel, Ruby Braff och Ellis Larkins en gång gjorde. Tolv nummer har de bägge ädeljazzarna valt att framföra på ”Everything Happens To Me”. Det mesta är hämtat ur The Great American Songbook. Men de har även valt att bjuda på Törnqvists vackra ”Jill”, tillägnad fru Törnqvist, den gamla folkvisan ”Vindarna sucka uti skogarna” och Lars Gullins ”Danny´s Dream”. Dessutom får vi höra en alldeles utsökt skapelse av den engelske gladjazzaren Humphrey Lyttleton, ”We Fell Out of Love”. Det skulle vara intressant och kul att få höra herrar Törnqvist-Lundgren alldeles ”live”. Gärna i intim jazzklubbsmiljö och någon gång framåt nattkröken, när mörkret har sänkt sig och stressen har fått stanna utanför dörren. Jan Olsson |
|||
En magnifik kombination! Jan Lundgren & Georg Riedel Lockrop (Gemini) Pianisten Jan Lundgrens och basisten Georg Riedels ”Lockrop” är faktiskt en makalöst fin duoskiva. På den spelas det kammarjazz av högsta tänkbara klass. Jan Lundgren har sällan varit bättre, mer koncentrerad och lyrisk. Ibland för hans ovanligt fåtoniga musicerande tankarna till John Lewis, en gång ledare för The Modern Jazz Quartet. Då och då går tankarna också till Jan Johansson, men framför allt är Jan Lundgren numera en musikant som inte låter riktigt som någon annan.
Och kombinationen Lundgren-Riedel är kort sagt magnifik. Bägge är något av perfektionister och Georg väljer, sin vana trogen, oväntade vägar och vändningar. Bortsett från den gamla folkvisan ”Och jungfrun gick åt killan” är samtliga 15 låtar på plattan hemstöpta. En del är nya och andra är lite äldre. Och givetvis finns ”Idas sommarvisa” med. Fattas bara annat! Jan Olsson |
|||
Unik telepati och aldrig har Putte hörts spela bättre Putte Wickman-Jan Lundgren An Intimate Salute to Frankie (Gazell)
Sedan måste man konstatera att Jan Lundgrens mästerliga och alltmer personliga pianospel passar Wickman som hand i handske. De två tänker ofta lika, har samma raffinerade harmoniska uppfattning och kompletterar varandra ungefär på samma geniala sätt som paret Paul Desmond-Dave Brubeck en gång gjorde - utan jämförelser i övrigt. Avslutande ”Night and Day” på denna kärleksfulla Frank Sinatra-hyllning är ett gott exempel på Wickman-Lundgrens unika telepati.
Samtliga 15 nummer på ”An Intimate Salute to Frankie” är alltså hämtade ur The Great Sinatra Songbook. Men man har haft den goda smaken att blanda in åtskilliga udda sånger, mestadels ballader. Till exempel ”Body And Soul” och ”Stella by Starlight”, som såvitt jag kan påminna mig aldrig Frankie sjöng sedan han lämnade Columbia och gick över till Capitol vid årsskiftet 1952-53.
Aldrig tidigare har det kommit så många högoktaniga, svenska jazzplattor som denna höst. Och följaktligen har det aldrig varit så svårt att utse årets bästa blågula alster. Men att ”An Intimate Salute to Frankie” är en het kandidat är ställt utom allt tvivel. Jan Olsson |
LÄNKAR | ||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||