JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Karl-Martin Almqvist. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund


Klassiska

skivomslag


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.



Skivnyheter

Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste

skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar



Diggat på skiva!

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Lars Gullin

Mats Gustafsson

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Goran Kajfes

Jacob Karlzon

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Elin Larsson

Jan Lundgren

Lina Nyberg

Bernt Rosengren

Bobo Stenson

Tonbruket





Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Kronkvist

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hannah Svensson

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek


Karl-Martin Almqvist

en musikernas saxofonist

Karlstad, Skurup, Malmö, New York och Stockholm har varit  hållplatserna i Karl-Martin Almqvists musikerkarriär. Karl-Martin är idag något  av musikernas saxofonist och hörs, förutom med den egna kvartetten, i massor av olika sammanhang från små grupper till storband.

 

Karl-Martin Almqvists musikerbana började  i Karlstad. Sedan blev det Skåne och musiklinjen vid Skurups folkhögskola. Det skånska äventyret mynnade ut i en examen vid musikhögskolan i Malmö.

 

Hemma i Karlstad var det Håkan Werling som svarade för saxofonundervisningen.  I Skurup var det Cennet Jönsson som ansvarade för lektionerna.  När Karl-Martin började på högskolan blev det Helge Albin och Thomas Frank som tog hand om honom.  Spelandet i Malmö kom att fördelas mellan Jörgen Nilssons Monday Night Big Band och trumslagaren P-0 Tollboms band.

 

New York lockade och 1994 infann han sig vid Mannes College of Music. Det vara flera svenskar som gick i samma tankar och följet blev en liten koloni. I det svenska inslaget på skolan fanns också systrarna Christina och Rigmor Gustafsson samt pianisterna Carl-Fredrik Orrje och Mathias Landaeus.


New York ett musikliskt lyft 

Den tvååriga  vistelsen i New York var naturligtvis ett musikaliskt lyft.  Den öppna attityden och den generösa uppmuntran  som rådde musikerna emellan var stimulerande och gav perspektiv på jazzens olika uttrycksmöjligheter. Med inspirerande lärare som basisterna Reggie Workman och Buster Williams, pianisterna Richie Beirach och Phil Markowitz och saxofonisten George Garzione kunde man absolut inte klaga på undervisningen.

 

Karl-Martin flyttade till Stockholm 1998. Där vann han omedelbart gehör med sitt personliga spel. Uppskattningen har inte avtagit , snarare tvärtom.  Karl-Martin  är i högsta grad en musikernas musiker vilket är nättopp är det finaste beröm man jan få. Idag är det många som med fog frågar sig om inte värmlänningen är en av de absolut främsta  inom den svenska jazzens allt vidare saxofonistskara.  Här finns en stark personlighet och ett innerligt engagemang i det han släpper ifrån sig. En kännbar övertygande pondus  gör honom stundtals till en magnifik rese som inte lämnar något åt slumpen. Karl-Martins trovärdiga inställning till sitt yrke och hans flexibilitet passar in i många schatteringar av musiken.  Men värt att notera är att han bara ställer upp när det är bra musik som skall idkas.

 

Men vi vrider klockan tillbaka till åren i New York. Vad lämnade vistelsen för intryck efter sig?

–Möten med så många nya musiker gav en stor kick. Skolan var faktiskt bättre än vad jag hoppats på. Det blev även tillfälle att att få spela med många intressanta musiker, till exempel pianisten Billy Myers, basisten Todd Coleman och trumslagaren John Riley. Jag spelade mycket på Smalls med Jason Lindners lilla storband. Jag vickade för Mark Turner där.         


Oförutsett tilltalar oss 

Idag är Karl-Martin aktuellare än någonsin. Han finns med i många olika band och hörs i skilda sammanhang på skiva. Just nu är det gruppen Moksha som är i fokus, Det är en pianolös kvartett som nyligen avslutat en lyckosam turné ute bland landets jazzklubbar.

 

 Berätta lite om gruppen?

–Den startade för tre år sedan .  Det var trumpetaren Magnus Broo och jag som drev på det hela. Vi började med en spelning på Glenn Miller Café. Basisten Mattias Welin blev med, det är han som numera är vår fixare.  Trumslagaren är Sebastian Voegler.  
         

– Sebastian och jag lärde känna varann och spelade ihop i New York 1995. Bland annat var vi med på Mathias Landaeus skiva Blåbete, som gjordes i New York 1995. Sebastian bor ju numera i Stockholm.  
    

– Mosha är en kollektiv grupp. Vårt material består av kompositioner från Magnus, Mattias och mig själv. Det är en öppen fri musik där det händer mycket inom gruppen. Oförutsett och på ett sätt som tilltalar oss.

 

Hur finansierade ni skivan, som unga offensiva och framåtsträvande Moseroboe givit ut?

– En del la vi ut själva och en del stod Jonas Kullhammar för. Alla utlägg har kommit tillbaka redan! Vi sålde riktigt bra med skivor på vår Pulsslagsturné,     

 

Med den här turnén fick ni ut gruppen även utanför Stockholmsområder, där ni väl tidigare enbart spelat?

-Ja, vi hade faktiskt bara spelat i Stockholm. På Glenn Miller Café och Fasching. Vi hoppas det blir änding på det efter turnén. Vi vill givetvis spela mera. Skivan kommer förhoppningvis också att bidra till att vi kommer ut på fler ställen.     

 

Kanonbra med Thad Jonesmusik och SJO

Hur är då skivläget med din egen kvartett? 2001 gjorde gruppen den lyckade Prophoneskivan ”Karl-Martin Almqvist”  där Jan Lundgren spelar piano, Filip Augustsson bas och Sebastian Voegler trummor.

– I december spelar jag in min andra skiva i eget namn och på samma bolag, med Jonas Östholm på piano men i övrigt samma sättning.  ( Full Circle blev skivtiteln)          

 

Men du förekommer även på andra skivor.

– Jag hörs med Jacon Karlzon Big 5 och Mathias Landaeus senaste skiva är jag också med på. Likaså spelar jag med olika storband, som Magnus Lindgrens och Stockholm Jazz Orchestra och så har jag ett vikarierat i Norrbotten Big Band under det Jan Johanssonprojekt som jazzradion spelat in.             

– Med Stockholm Jazz Orchestra var jag med om en kul spelning när orkestern tolkade Thad Jones musik. Med i bandet var då altsaxofonisten Dick Oatts och barytonsaxofonisten Gary Smulyan. Det var verkligen kanonbra. Konserten från Fasching kommer också på skiva  ( Waves from the Vanguard, Live at Fasching Club/Dragon). Vi gjorde även en mycket rolig och lyckad turné med samma program. Jag ingår också i  Patrik Boman Seven Piece Machine, Maggi Olin band med flera.     


En höjdare med Pat Metheny 

Är det något annat aktuellt  som har hänt och som du vill belysa?


–I somras var jag i Salzau utanför Kiel och spelade på Jazz Baltic-festivalen. Jag ingick i Jazz Baltica Ensemble. Till Brönner spelade trumpet, Nils Landgren trombon, Markus Holkko altsax polacken Leszek Mozdzer piano, Severi Pyysalo vibrafon, Lars Danielsson bas, Wolfhang Haffner trummor. Jan Bang svarade för sampling.        


–Sedan fick jag vara med på en riktig höjdare då vi med en sextett parades ihop med gitarristen Pat Metheny. Det blev en fantastisk upplevsélse att träffa och spela med Metheny. Han var väldigt avspänd och tycktes genuint intresserad av att träffa och spela med nya musiker. Vi fick själva ta med låtar och det var verkligt kul att höra Pat spela ens egen låt!  Hans sound, som man så väl känner igen, helt plötsligt på  ens egen musik var otroligt inspirerande. Allt spelades för övrigt in av tysk tv.       

 

För några år sedan nämnde du gitarristen Kurt Rosenwinkel och pianisten Brad Mehldau som två spännande unga musiker och att du av äldre plattor just då lyssnade lite extra på Sonny Rollins Trio från Konserthuset i Stockholm och A Night at Village Vanguard, När det gällde andra saxofonister gav du din röst till Coleman Hawkins, Ben Webster, Dexter Gordon, John Coltrane, Eddie Davis och Wayne Shorter. Har skaran utökats?

– Nej, inte direkt. Mendet finns många bra unga musiker idag. Jag gillar just unga ”nya” killar som Mark Turner, Chris Potter och Seamus Blake. Det är alltid kul att höra vad de har för sig spelmässigt och kompositoriskt. Joe Lovano blir jag alltid glad av att höra!         

 

Jan Johansson enastående bra

Är det någon svensk musiker du vill framhålla?

– Jan Johansson, absolut. Han var enastående bra. Vilken musiker! Hans spel, hans kompositioner och arrangemang är fantastiska. När jag spelade Jan Johanssons musik med Norrbottten Big Band, där pianisten Mathias Landaeus var huvudsolist, blev det en stor upplevelse. Vi spelade mest originalarrangemang av Jan och det var bland det bästa jag varit med om. Tim Hagans hade även arrangerat några av Jans melodier.        

– Faktum är att jag lyssnar mer och mer på äldre jazz. Men i princip lyssnar jag faktiskt på allting     

 

Här slutar vårt samtal eftersom Karl-Martin måste återgå till att packa trunken för att åka till Malmö  och spela med gitarristen Torben Waldorffs grupp.

Göran Olson

(Artikeln först publicerad i årsboken Svensk Jazz 2003.    

Bert Levinstipendium och ny kvartettskiva 2008

Sedan intervjuen gjordes med Karl-Martin Almqvist har han bland annat kommit ut duoskivan Double Door (Prophone) där spelpartnern är pianisten Mathias Landaeus.
I augusti 2008 på Fasching fick Karl-Martin Almqvist ta emot ett av Bert Levins stipendier på 75 000 kronor, som han skall använda för att framträda och spela in med större besättning.

Han kom även hösten 2008 ut med kvartettskivan Stretching a Portfolio (Prophone), där medspelarna är Jonas Östholm piano, Filip Augustsson bas, Sebastian Voegler trummor.

Se recension


JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR