JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Jon Fält. DiIG presenterar aktuella musiker och grupper.

Jon Fält:

En rytminjektion!

Jon Fält var tre år när han fick sitt första trumset. Idag är han en av våra mest efterfrågade jazzmusiker och hans lyhörda och vitala spel har blivit en  rytminjektion i de mest mångskiftande sammanhang, bland annat i pianisten Bobo Stensons Trio- Läs skivrecension Bobo Stenson Trio med Jon Fält.
( Intervju i DIG Jazz nr 2/2006)

Utan att ta till överdrift är trumslagaren Jon Fält en av dagens intressantaste svenska jazzmusiker. Med känsla för rytmisk frihet i kombination med sinne för form och kommunikationsförmåga passar han in i många av jazzens labyrinter.

 

Jon som är född 1979 har trots sin relativt låga ålder på kort tid väckt uppmärksamhet både hemmavid och på den internationella scenen. Redan i koltåldern hemma i Sandviken var musiken en självklarhet för honom. Att föräldrarna var musiklärare snabbade på intresset.


Ung succé på Skeppsholmen

Trummorna kom tidigt in i bilden. Det såg familjen till när Jon var tre. Men familjepianot kom också till användning när han började botanisera i jazzens uttrycksmedel. Som brukligt är blev det lektioner på den kommunala musikskolan och med tiden också spel i skolans ensembler och framför allt med Sandviken Small Band. Skrivaren kommer ihåg när det unga bandet fick möjlighet att visa upp sig på Bosse Stenhammars Skeppsholmsfestival. Där blev Jon en  publikfavorit som rev ner applåder. Näring till storbandsspel fick han av Sandviken Big Bands trummis Rolf Andersson.

Skivspisandet var aldrig sådär flitigt utan det var liveupplevelserna som gav inspiration.

–Förhållandet är ungefär detsamma idag säger han.


Lärde sig lyssna

Efter grundskolan blev det jazzgymnasiet i Gävle. Där fanns pianisten Gösta Rundqvist som lade stor vikt vid att lära eleverna att lyssna och kommunicera. Här lärde sig Jon mycket. Vikten av timingens betydelse i musiken penetrerades även flitigt.

 

Lärare på skolan var också en annan betydande pedagog, gitarristen Mathias Windemo. Tillsammans med honom och basisten Per-Ola Landin arbetar Jon också till och från med ett jazzkursprojekt i Gysinge där inriktningen är spel på tre. I sommar har det blivit en kurs.

 

Efter gymnasiet flyttade Jon till Skåne och Skurups Folkhögskola för två års studier. Timingen övades regelbundet ihop med Per -Ola som också gick på skolan. Men spel utanför skolan blev det nästan aldrig – det var mer av den varan i Gävle. Sedan lockade Stockholm och Kungliga Musikhögskolan. Därmed fick Jon in en bredsida i jazzens värld med spel i otaliga sammanhang och kombinationer.

 

Intensiv jazzhöst

En blick i Jons kalender ger ett överväldigande intryck om detta med

tanke på de grupper som han medverkar i. Bobo Stensons Trio, The Stoner, Fredrik Ljungkvists Yun Kan 5, Lina Nyberg, Adam Forkelid Trio med stråkkvartett bekräftar mångfalden. Tidigare var Jon även med i Alberto  Pintons band. Skiva är på gång med Stoner och en ny platta med Yun Kan är också i sikte. Även då står det Caprice på etiketten.

 

Turnéerna har varit många de senaste åren. Givetvis har Bobos trio bidragit till detta men Jon har även spelat på det internationella planet med andra band. England och Irland har besökts och mer skall det bli av den varan i höst. Österrike, Schweiz, Norge, Tjeckien, Spanien, Italien, Holland, Belgien, Sydafrika och Kanada finns med på turnékartan. Till Sardinien bär det av dagen efter Bobos trios medverkan

på jazzfesten i Svabensverk. Polen och Tyskland kommer även in i bilden.


Borgmästaren banar väg

Det blir första gången som Jons fina trumspel hörs i Polen . Rom finns också med i planeringen. Kuriosa, där är stans jazzintresserade borgmästare en av de som banar väg för jazzen. Ett tips till våra kommunala styresmän att tänka på. Om allt går i lås kan trions nästa skivinspelning för ECM ske i Rom. Inplanerat är också en turné i

Rikskonserters regi med Ken Vandermark och tubaisten Per-Åke Holmlander. Där får säkert Jons inspirerande spel fria ytor till förfogande.

Det var vad jag hann få ut av Jon innan han gick ner och

grävde i grunden för det inköpta gamla huset vid Dalälven.

Göran Olson

(Artikeln publicerad i DIG nr 2/2006)

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund


Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste

skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar



Diggat på skiva!

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Lars Gullin

Mats Gustafsson

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Goran Kajfes

Jacob Karlzon

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Elin Larsson

Jan Lundgren

Lina Nyberg

Bernt Rosengren

Bobo Stenson

Tonbruket


Klassiska

skivomslag


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.


Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Claes Crona

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Kronkvist

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hannah Svensson

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek



Bobo Stenson Trio med Anders Jormin, Jon Fält
.
Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz©

Allt från folkloristiskt till senare

tiders modernistiska tongångar

Bobo Stenson Trio

Indicum

(ECM/Naxos)

 

Bobo Stensons förra trioalbum för ECM, ”Cantando”, som kom för fyra år sen, var en tämligen livlig historia. Det senaste, ”Indicum”, inspelat i Lugano i december förra året, är betydligt lugnare. Åtminstone på ytan. Vackra ballader i långa banor alltså. Men den


Stensonska omväxlingen finns där förstås ändå - precis som vanligt. Förutom några fria, kollektiva utflykter, i vilka lyhördheten, spänningen och samförståndet firar triumfer i långa banor, får vi höra herrar Stenson, Anders Jormin och Jon Fält i alltifrån folkloristiska övningar till senare tiders mer modernistiska tongångar.

 

Till den förra kategorin hör den norska folkvisan ”Ave Maria”, Carl Nielsens vackra tonsättning av Bernhard Severin Ingemanns dikt ”Tit er jeg glad”, som varenda dansk unge kan utantill, och inte minst – den argentinske tonsättaren och pianisten Ariel Ramirez ”Peregrinación”. Till den senare kategorin hör den unge norske kompositören Ola Gjeilos ”Ubi Caritas” och två nummer för evigt förknippade med Bill Evans.  Dels ”Event VI”, som utgör en del av Evans och George Russells gemensamma verk ”Living Time”, som nådde oss på skiva för exakt 40 år sen, och dels ”Your Story”, som Evans ofta spelade på konserter under sina sista år. I ”Your Story”, som också är en innerlig hälsning till Bobos nyligen bortgångne vän och spelkamrat, trumslagaren Paul Motian, har herrar Jormin och Fält fått kompledigt.

 

Ett par kompositioner signerade Jormin har man tack och lov också plockat med - genomarbetade, vackra och mycket personliga. Den gränslöse Anders framstår alltmer som en av de mest hörvärda och intressanta tonsättarna vi har i vår del av världen idag. Dessutom är han, som förmodligen de flesta vet, en utomordentlig basist, en tonväljare av samma dignitet som, till exempel, Charlie Haden. Och hans sköna flageoletter och arcospel är något som bara det är anledning att lyssna extra noga på den musik Bobo Stensons trio serverar. Trions återstående tredjedel, trumundret Jon Fält, får av ovan nämnda skäl ”hålla sig på mattan” i ”Indicum”. Inga våldsamma och överraskande utbrott alltså, men smakfullt, lyhört och ytterst nyanserat spel rakt igenom.

Jan Olsson

Läs intervju

med Bobo Stenson

JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR