JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ JAZZBÖCKER PORTRÄTT PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||||||||||||||
Lars Erstrand. DIG Jazz presenterar musiker och grupper. | |||||||||||||||
Lars Erstrand i swingtagen tillsammans med brittiske trombonisten Roy Williams. Foto: Gunnar Holmberg/DIG Jazz© |
Artiklar om musiker och grupper: Cennet Jönsson |
||||||||||||||
Svensk Jazzhistoria
Jazzens prisvinnare!
Klassiska DIG Jazz presenterar 93 skivomslag med Lars Gullin. |
Vibrafonisten Lars Erstrand var i 40 år en hela tiden aktuell profil inom svenskt jazzliv. 27 september 2006 firade han sina 70 år med en helkväll på Katalin i födeav hans lsestaden Uppsala. Inför jubileumskvällen plockade DIG Jazz fram ytterligare fyra jubiléer, som förtjänar att uppmärksammas. ( Lars Erstrand avled 11 mars 2009)*
Det hela började 27 september 1936 då Lars Erstrand föddes i Uppsala, där han sedan bott i hela sitt liv. 70-årsdagen firade han också på hemmaplan med en hyllningskonsert på Katalin, där han presenterade två av sina grupper och gästsolister som Hacke Björksten och Gunnar Lidberg. 55 år sedan första vibrafonen Lars första instrument var piano, som han började spela i Musikskolan, Han hann också delta som pianist i tävlingen Ungdom med ton, som leddes av legendariske Arthur Österwall. Jag spelade en boogie-woogie och blev tvåa, minns Lars. Han som vann hette Rolf Bergman och spelade en komposition av Pettersson-Berger. Vi två blev därefter goda vänner och planerade också att bilda ett band tillsammans. Men då måste en av oss byta instrument och det blev jag. Eftersom brorsan hade en massa stenkakor med Benny Goodmans kvartett hade jag redan blivit fascinerad av Lionel Hamptons vibrafonspel. Så jag beslutade mig för att skaffa en vibrafon och lyckades också få tag på en till ett bra pris. Jag var 15 år och fick hämta vibrafonen på en dragkärra. Hjälp hade jag av min fästmö Karin. Vi firar förresten guldbröllop 30 mars! |
Lars Erstrand Magnus Broo Raymond Strid Artiklar om trumpetaren Andra artiklar: Svensk Jazzhistoria Lars Erstrand "Two Generations" |
|||||||||||||
40 år sedan första skivan med Ove Lind
Lars Erstrand och klarinettisten Ove Lind var ett sällsynt väl fungerande radarpar fram till Oves alltför tidiga bortgång 1991. Samarbetet inleddes i mitten av 60-talet och den första gemensamma skivan spelades in i april 1966. LP-titeln var Swing in Swingin´ Sweden och i Ove Linds sextett ingick även pianisten Rolf Larsson, gitarristen Nicke Wöhrmann, basisten Sture Åkerberg och trumslagaren Anders Burman. Det här var inledningen på ett långvarigt, nära och inspirerande musikaliskt samarbete, berättar Lars. Ove och jag kom ju att göra massor tillsammans; skivor, radio, TV och förstås rader av konserter med olika sättningar. Jag har samlat allt som finns dokumenterat i datorn under rubriken The Ove Lind Years. Det var också Ove som 1970 arrangerade och producerade I wan´t to be happy (Columbia), min första egna ”riktiga” jazzskiva. Redan 1964 hade jag dock fått spela in LPn A String of Scandinavia Pearls (Swedisc), som faktiskt givits ut i såväl USA som Japan. 30 år sedan Jazz at the Pawnshop 7-8 december 1976 bjöd jazzpuben Stampen i Stockholm på en riktig svensk stjärnsamling, nämligen altsaxofonisten/klarinettisten Arne Domnérus, vibrafonisten Lars Erstrand pianisten Bengt Hallberg, basisten Georg Riedel och trumslagaren Egil Johansen. På plats med sin utrustning fanns också ljudteknikern Gert Palmcrantz. Musiken gavs ut under titeln Jazz at the Pawnshop (Proprius) och lär vara den särklassigt mest sålda svenska jazzskivan. Det talas om drygt en halv miljon exemplar, där då en stor del sålts i Japan. Numera finns också i stort sett all inspelad musik samlat på tre cd. Vad minns du av de här kvällarna, Lars? Om jag skall jag vara ärlig så minns jag inte speciellt mycket mer än att det var lyckade kvällar med en härlig stämning, som också Gert på ett fantastisk fint sätt lyckats bevara och förmedla. Vilket inte minst haft stor betydelse för att det blivit en sådan skivsuccé. Nu har det talats om att vi som var med skall träffas och minnas tillsammans och även dokumentera det hela. Det vore trevligt om blev av. Den här skivan har säkert gjort en hel del för att öppna dörrarna för mig i Japan. Jag har blivit väldigt väl mottagen där och också haft fina spelningar tillsammans med japanska musiker Ett färskt cd-exempel på det senaste är Lars Erstrand Live in Japan (Prophone), inspelad vid den stora festivalen Kobe Street 2001. 15 år sedan skivinspelningen med Lionel Om man söker kuriosa finns det en rätt kul koppling mellan Lars Erstrand och hans store idol Lionel Hampton. Hösten 1936 ( Lars födelseår) engagerades Lionel av Benny Goodman till den legendariska kvartett, som i övrigt bestod av pianisten Teddy Wilson och trumslagaren Gene Krupa. Samma höst föddes Lars Erstrand. Så när de två, efter många års försök, äntligen fick tillfälle till en gemensam inspelning var det naturligt att skivan fick titeln Two Generations (Phontastic). Det var 12 mars 1991 som Lionel, Lars, pianisten Kjell Öhman, basisten Tommy Jonsson, trumslagaren Leif ”Gus” Dahlberg och inspelningsteknikern Lars Johansson möttes på Hässlösalen i Västerås. Lionel och jag hade träffats många gånger och också gjort några tillfälliga, gemensamma konsertframträdanden. Vi hade även pratat många gånger om att göra en skivinspelning och så öppnades då möjligheten när Lionel under en turné råkade ha en ledig dag. Som en överraskning till Lionel hade jag ställt upp en gammal vibrafon av märket Leedy, som han spelade på när han började med Goodman. Jag hade lyckats komma över den när Radiotjänst sålde ut en del gamla prylar. När Lionel kom in i studion och fick se den blev han stående helt förstummad och när han vände sig om såg man att han var verkligt gripen. Jag trodde aldrig jag skulle få se ett sådant instrument igen, var hans kommentar. Det finns mycket att berätta från den här inspelningen, som flöt perfekt. Bland annat hade vi bestämt att Lionel skulle spela den introduktion till How high the moon, som han använde sig av på konserterna. Men när han ställdes inför önskemålet kunde han inte komma på hur han brukade göra, så jag visade honom. Du gör det där bättre än jag, så gör det du föreslog han. Och så blev det. Lars Erstrands långa jazzkarriär rymmer förstås mycket mer, som när han och några svenska jazzkompisar 1972 kallades ner till Paris för att spela med Benny Goodman. Och när Benny åtta år senare dök upp på Michael´s Pub i New York, där Lars spelade med klarinettisten/saxofonisten Bob Wilber och hans amerikanska musiker. Speciellt roligt var att Benny kom fram till mig och bad att jag skulle fråga klarinettisten om han kunde låna ut instrument så han kunde hoppa in på en låt! Det blev en stor grej på amerikanska nöjessidorna eftersom det var högst sällsynt att Benny gjorde sådana spontana publikframträdanden. 2000-tal med också annan jazzkost En stor del av Lasses jazzliv har kretsat kring Benny Goodmans och Lionel Hamptons musik. Nuvarande Swedish Swing Society, med klarinettisten Antti Sarpila, pianisten Ulf Johansson Werre och trumslagaren Björn Sjödin har ju identisk sättning som Goodmankvartetten och till stor del motsvarande repertoar. Gruppen startades redan i slutet av 80-talet under namnet Swedish Swing Quartet, men då med Ove Lind som klarinettist. |
|||||||||||||||
|
När DIG Jazz i augusti 2006 träffar Lars är det på Galleri Astley i Uttersberg, där han för 27:e året bjuder på Jazz i Benny Goodmans fotspår. Samtidigt släpps också en ny cd med Lars Erstrand/Antti Sarpila Quintet (Prophone), med pianisten Jan Lundgren, basisten Hans Backenroth och trumslagaren Keith Hall. Skivans undertitel är In the tracks of Benny Goodman. Får du aldrig nog av Goodmanmusiken? - Jo, om man skall vara ärlig så har det funnits perioder när jag ledsnat. Men just nu känner jag att det är en bra variation. Jag har också en hel del spelningar med Lars Erstrand Four, med bland annat gitarristen Bertil Fernqvist, där musiken har en helt annan inriktning. Har tagit upp en hel del av vibrafonisten Cal Tjaders mera latininfluerade musik, som är verkligt trevlig att spela. Kvartetten med Kjell Öhmans trio har också ett annat stuk, liksom många av de gästspel jag gör i olika kombinationer. Så för tillfället tycker jag att min kost är högst varierad, även om jag efter lång och trogen tjänst får finna mig i att placeras in i Benny Goodmanfacket. Text och foto: Gunnar Holmberg (Artikeln publicerad i DIG Music nr 2/2006)
*Lars Erstrand avled 11 mars 2009 Lars Erstrand avled 11 mars 2009 efter en längre tids sjukdom. Så sent som i början av februari var han dock högst aktiv, bland annat gjorde han då ett antal spelningar med Swedish Swing Society,. |
In the tracks of Benny Goodman |
|||||||||||||
Jazzevenemang Aktuellt Diggat på skiva Jazz i tryck Jazzporträtt,start Jazzhistorik Klassiska skivomslag Länkar | |||||||||||||||