|
Här finns samlat en del
av svenska frijazzens
hjärta och hjärna
Bengt Nordström/
Sven-Åke Johansson/
Alexander von Schlippenbach
Stockholm Connection
(Umlaut/Plugged)
På en trippel-cd med tidigare outgivnina inspelningar finns här samlat en del av vad som var den svenska frijazzens hjärta och hjärna, och som lade grunden för den frigörande kreativitet vi idag kan se i olika former av utforskande jazz och improvisationsmusik.
Huvudpersonerna är dels den kontroversielle saxofonisten Bengt "Frippe" Nordström (1936 -2000), dels den legendariske slagverkaren Sven-Åke "Hatten" Johansson (1943 - ). För att inte tala om den tyske pianisten Alexander von Schlippenbach (1938 - ), som dock inte medverkar på den första av de tre skivorna.
Sven-Åke Johansson kom under 1960-talet i kontakt med de tyska frijazzpionjärerna, spelade bland annat med Peter Brötzmann på de klassiska FMP-skivorna Machine Gun, For Adoplhe Sax och Fuck de Boere, och flyttade till Berlin permanent 1968. Nordström stannade i Sverige, där han under åtskilliga jazzkonserter i Stockholm hade för vana att ta sig upp på scenen med sin saxofon för att komplettera musiken. Ofta blev han bortkörd av irriterade musiker som tyckte att "Frippe" var en sällsynt jobbig typ.
Ibland fick "Frippe" Nordström dock legitimt spelrum, som på de inspelningar som ryms på den här lika unika som förnämliga utgåvan.
I Sven-Åke Johanssons komposition Rotationer för stor Orkester, som trots en speltid på blott 20 minuter upptar hela utrymmet på den första skivan, är Nordström huvudsolist på tenorsax i en omgivning som innehåller kända musiker som Bernt Rosengren, Tommy Koverhult, Roland Keijser Gunnar Bergsten, Björn Alke och Bengt Berger.
Inspelningen är från EMI:s studio i Stockholm 1970, och vad som kunde ha utvecklats till en pendang till den musik som exempelvis Globe Unity Orchestra under ledning av Schlippenbach gjorde under samma period blir dock inte riktigt det. Musiken känns aningen fragmentarisk, löst sammansatt och utan det sting och den tyngd som fanns i förutsättningarna. Och av Nordström märks inte så väldigt mycket här.
Men på skiva två och tre, där sättningen bantats till en trio med Nordström, Johansson och Schlippenbach, smäller det till rejält.
Den andra skivan, benämnd Kostym, är en inspelning från Fasching 1977 som består av de fem styckena Väst, Kavaj, Byxa, Rutig och Randig, och som vart och ett vibrerar av kraft och energi. Schlippenbachs särpräglade spel med kluster och lystna tirader i kombination med Johanssons särpräglade trumspel är rena styrketåren, och i de tre spår där Nordsträm kompletterar med sin lätt vilset klagande och Aylerliknande ton i tenorsaxen blir atmosfären frisinnad i en närmast andäktig ton.
Ur ett lyssnarperspektiv är skiva nummer tre, Girls from Småland, än mer inbjudande. Från en inspelning gjord på Fasching 1982, tar musikerna sig under en dryg trekvart igenom Sävsjö, Västervik, Oskarshamn och Eksjö. Nordström medverkar visserligen bara på skivans klart längsta spår Eksjö, men det är hans insatser i just detta stycke som bäst kännetecknar "Frippes" gärning som nyskapande rabulist. Mot slutet av Eksjö fäller han dessutom härliga kommentarer som " Det var ett jävla sågande", "Det är konkret musik det här", "Den här har jag inte övat på" och "Det är vackert med musik, alltså". Och rätt vad det är i allt detta underbara kaos spelar Nordström naturligtvis också Williams och Lundbergs gamla slagdänga Flickorna i Småland utan några som helst utsvävningar.
Joel Grip och Sven-Åke Johansson har producerat detta unika dokument, som också innehåller texter av Grip och Thomas Millroth och en ljuvlig recension av en konsert med Schlippenbach och Johansson från Konserthuset hösten 1978 hämtad från OJ.
Peter Bornemar
Bengt "Frippe"Nordström. Från albumet booklet. Foto: Christer Landergren
|
Svensk
jazzhistoria
Läs om
Bengt Hallberg
Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel
Arne Domnérus
Putte Wickman
Harry Arnold
Alice Babs
Lars Gullin
Lars Färnlöf
Börje Fredriksson
Åke Hasselgård
Gunnar "Siljabloo" Nilson
Monica Zetterlund
Mer än 500 recensioner.
Alla med DIG-betyg.
Senaste
skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång
Storband
Klassisk jazz
Internationell jaz
zHistoria/Återutgivningar
Diggat på skiva!
DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:
Miles Davis
Stan Getz
Lars Gullin
Mats Gustafsson
Bengt Hallberg
Lars Jansson
Goran Kajfes
Jacob Karlzon
Jonas Kullhammar
Nils Landgren
Elin Larsson
Jan Lundgren
Lina Nyberg
Bernt Rosengren
Bobo Stenson
Tonbruket
Klassiska
skivomslag
Lars Gullin Special
DIG Jazz presenterar
93 skivomslag
med Lars Gullin.
|
Svenska
jazzmusiker
DIG Jazz presenterar
musiker och grupper:
Amanda Sedgwick
Anders Bergcrantz
Anders Kjellberg
Anders Persson
Andreas Pettersson
Anna Sise
Ann-Sofi Söderqvist
Bent Persson
Bertil Jonasson
Bobo Stenson
Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Carin Lundin
Cennet Jönsson
Claes Crona
Elin Larsson
Ewan Svensson
Fabian Kallerdahl
Fredrik Kronkvist
Fredrik Lindborg
Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén
Georg Riedel
Gunnar Lindgren
Gustav Lundgren
Hannah Svensson
Hans Backenroth
Hawk on Flight
Helge Albin
Håkan Rydin
Jack Lidström
Jacob Karlzon
Jan Allan
Jan Slottenäs
Jens Lindgren
Joakim Simonsson
Jonas Kullhammar
Jonas Östholm
Jon Fält
Karl-Martin Almqvist
Karin Hammar
Karl Olandersson
Klas Lindquist
Klas Toresson
Kurt Järnberg
Lars-Göran Ulander
Lennart Åberg
Linda Pettersson
Maggi Olin
Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström
Margareta Bengtson
Martina Almgren
Martin Sjöstedt
Mathias Algotsson
Mats Öberg
Mika Pohjola
Monica Dominique
NilsJanson
Nils Landgren
Palle Danielsson
Patrik Boman
Per Dywling
Per-Åke Holmlander
Peter Asplund
Peter Fredriksson
Raymond Strid
Rigmor Gustafsson
Rolf Carvenius
Sofia Pettersson
Svante Thuresson
The Stoner/Nils Berg
Torbjörn Zetterberg
Ulf Adåker
Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek
|