JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Gösta Rundqvist. DIG Jazz om musiker och grupper
|
|||
Gösta Rundqvist: En av våra mest mångsidiga och efterfrågade pianister Pianisten, kompositören och musikpedagogen Gösta Rundqvist hörde under mer an 30 år hört till våra mest mångsidiga och efterfrågade pianister, som såväl på skiva som ”live” framträdde i en rad svenska och internationella sammanhang, bland annat med Red Mitchell, Putte Wickman, Ken Peplowski, Svante Thuresson, Toots Thielemans, Ulf Wakenius, Lennart Åberg och Bosse Broberg. Gösta kom ut med flera egna trioskivor. På de senaste, som ”Bernhard´s boat” (Sittel) och ”Treecircle” (Opus), är sonen Fredrik Rundqvist trions trumslagare. 2008 tilldelades han Bert Levins jazzstipendium på 75 000 kronor, som skulle göra det möjligt för honom att starta en ny trio med unga begåvningar. Gösta Rundqvist föddes i Iggesund 8 februari 1945 och avled efter en lång tids sjukdom i Uppsala 13 januari 2010. |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. Senaste skivnyheterna Internationell jazz
|
Svenska jazzmusiker DIG Jazz presenterar musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Magnus Broo Raymond Strid Ulf Johansson Werre
|
|
Inspirerande möten Det var en gång |
|||
Enastående musikant unikt dokumenterad Gösta Rundqvist Ett Liv - En Ton (Trilobit, box med 12 cd/ Naxos)
Pianisten Gösta Rundqvist gick bort i januari 2010. Därmed försvann en av landets personligaste och ärligaste jazzmusiker. Ärlig i den meningen att han alltid spelade toner som han kände för.
Under sina sista levnadsmånader närmare bestämt till november 2009 samlade han till sig musikervänner som han kände för och trivdes att spela med i sitt hem utanför Uppsala. Han ansåg att han hade så mycket musik ”ospelad”. I hans musikrum hade en inspelningsutrustning placerats som registrerade det som Gösta ville föreviga. Tolv skivor hade han bestämt sig för att spela in. Inspelningarna har mynnat ut i en box med ett texthäfte. Hans fru flöjtisten Sarah Lindloff har producerat och även varit behjälplig i komponerandet. Att dissekera en sådan ansamling av skivor är mer eller mindre omöjligt men en komprimerad anmälan låter sig göras. Här får man följa Gösta sista toner tillsammans med musiker som trumpetarna Jan Allan och Bosse Broberg, rörblåsarna Roland Keijser, Lennart Åberg och Krister Andersson. Trombonisten Kristian Persson har också en plats. Sarah Lindloffs varma flöjt finns naturligtvis med. I de välanpassade komp som valts ut finns basisterna Hasse Andersson, Niklas Fernqvist, Patrik Boman och Niklas Wennström. Trumspelet delas mellan Jon Fält, Johan Käck, Fredrik Rundqvist och Raymond Strid. Sångerskan Maria Winther är med Gösta på en duo-skiva.
Boxen visar Göstas många sidor. Han hyste kärlek till den amerikanska sångboken. Därifrån hämtas sublima melodier som I Loves You Porgy, Everything I Love, So In Love, I Fall In Love Too Easily, My Ideal, Summertime, Body And Soul, Chelsea Bridge, Lush Life och A Flower Is A Lovesome Thing. De tre sista melodierna skrivna av Duke Ellingtons alter ego Billy Strayhorn. Lite överraskande plötsligt dyker Mario Lanzas örhänge Be My Love upp i en version med Lennart Åberg och Gösta på tu man hand. Egentligen inte så överraskande eftersom en av Gösta pianofavoriter Keith Jarrett spelat in melodin - en annan favorit var Bill Evans. Ett av boxens intressantaste inslag vill jag påstå. Thelonious Monks Ugly Beauty måste nämnas. Gösta tolkar även musik från Carla Bley och Steve Swallow. Folkloristiska melodier finns där liksom fria improviserade stycken. Och naturligtvis bidrag från Gösta. Det är som synes ett gigantiskt självporträtt som ställs till beskådande, där både hans spirituella och djupsinniga sida speglas. Inne på den sista skivan Prayer Of Faith, som även är titel på en av Göstas kompositioner, tecknas ett romantiskt möte mellan Saras flöjt och Göstas rena avskalade toner. Det fortsätter i dryga tjugo melodier med varierande spellängder i deras gemensamma improvisationssvit. I John Surmans Kathy hörs Rosie Stafs väna sång. Sweet And Lovely leker sig Roland Keijser och Gösta igenom med en glimt i ögonvrån. Gösta spelar ensam i I´ve Never Been In Love Before där hans fantasi blommar fullt ut. Samma med de avslutande improvisationsstyckena där sonen Fredrik visar upp ett livfullt spel passande Göstas utvikningar.
Det är varken möjligt eller rättvist att sätta något slags genomsnittligt betyg på ett så omfattande och mångskiftande innehåll. Det får räcka med konstaterandet att det här är en unik dokumentation om en enastående musikant. Göran Olson |
|||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR |