JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR | |||
Lars Färnlöf. DIG Jazz om trumpetaren/kornettisten och kompositören Lars Färnlöf.
|
|||
Lars Färnlöfs Sansara Vill spränga musikaliska gränser Sommarens heta jazzbomb var Lars Färnlöfs grupp Sansara, med bland annat gitarristen "Jojje" Wadenius och saxofonisten Bernt Rosengren. Lars Färnlöf & Co har sommaren 1977 gjort sensation vid sina olika liveframträdanden, bland annat jazzfestivalen i Kristianstad och på jazzklubben Fasching under Stockholms Jazzdagar. Och succén fortsätter. Snart ger man sig ut på turné och på gång är även gruppens debutskiva. ( Intervjun med Lars Färnlöf publicerades i Vestmanlands Läns Tidning i oktober 1977. Den har här kompletterats med bakgrundsfakta om Lars och Sansara skrivet inför gruppens decemberturné 1977 och debut-LP våren1978.) Sansara under Jazzfestivalen i Kristianstad juli 1977. Från vänster Bronislav Suchanek, Fredrik Norén, Willie Eqwe, Staffan Abeleen, Lars Färnlöf, Jojje Wadenius, Bernt Rosengren.
Sansara är alltså årets jazzsensation. Nej förlåt, musiksensation. Visserligen består stommen i denna ”supergrupp” av musiker präglade av jazzen, bland andra ledaren Lars Färnlöf och tenorsaxofonisten Bernt Rosengren. Men gruppens allvarliga strävan är att spränga alla musikaliska gränser och konventioner, vilket inte minst stimuleras av närvaron av gitarristen och sångaren Georg ”Jojje” Wadenius. före detta Blood, Sweat & Tears. Den internationella jazzfestivalen i Åhus/Kristianstad i somras innebar ett närmastsensationellt genombrott för Sansara, en grupp som i relativ blygsamhet började spela tillsammans ett halvår tidigare. Festivalens överraskning Vid avslutningskvällen i Kristianstad hade Sansara definitivt dragit en nitlott. Konserterna skulle löpa parallellt i två lokaler och Sansara hade plcerats som inledningsband i den lokal där inte kvällens huvudattraktioner, Art Blakeys Jazz Messengers och Ted Curson & Company, skulle spela. Sansara fick av naturliga skäl inleda sin konsert inför en ganska så gles lyssnarskara. De flesta hade redan bänkat sig i huvudlokalen. Men allt eftersom ryktet spred ig i folkparken Sommarlust om Lasse Färnlöfs & Co´s rytmhålligång strömmade folk till. Den två timmar långa konserten avslutades med stående ovationer från en sardinpackad publik. Såväl ”vanliga” lyssnare som närvarande kritiker utnämnde sällsynt enhälligt Sansara till festivalens överraskning. Jämsides med Ted Curson & Co, vars hämningslösa musicerande också fick folk att spricka upp i lyckliga leenden. Det skall man i ärlighetens namn erkänna.
Vid framträdandet under Stockholms Jazzdagar senare i augusti mottogs gruppen med samma entusiasm. Vid det tillfället spelades också gruppens framträdande in av skivbolaget Sonet, som har förhoppningar att skivan skall kunna släppas innan jul. Men det är också möjligt att man istället väljer att ge ut den Club Jazzkonsert, som sänts i radions P 2.
Chockartat! Men hur upplever då Lasse Färnlöf den uppmärksamhet som han och hans grupp så plötsligt "drabbats" av? Ja, det är onekligen något chockartat! Här har man i snart 20 år varit yrkesverksam musiker och gjort massor av grejer som förtjänat samma uppmärksamhet - enligt mina värderingar. Och så bang börjar rikstidningarna att skriva förbluffande positiva artiklar. Det kommer massor av folk till konserterna. Det skall göras inspelningar för radio, skivbolag, TV. Man skall ut på turné. Det är klart man blir glad. Men samtidigt frågar man sig, varför just nu?
Men vad svarar du då själv på den frågan? Sansara är en toppgrupp! Tanken när bandet sattes samman för snart ett år sedan var att jag äntligen skulle ge mig en chans att spela med de absolut bästa killarna. Och till 100 procent lyckaades det. För bättre killar än Bernt Rosengren, ”Jojje” Wadenius, Staffan Abeléen, Bronislav Suchanek, Fredrik Norén och Willie Eqwe kan man väl knappast önska sig?! Det som är så spännande är att vi är sju personer med olika musikaliska bakgrunder, inspirationskällor och temperament som förenats i en musik som alla kan ställa upp bakom. Och så trivs vi dessutom jättebra tillsammans, vilket inte är minst viktigt. Jag har aldrig spelat i ett så harmoniskt band.
Funk, soul, popjazz,salsa - det har satts en massa olika namn på den musik ni spelar. Vad vill ni själva kalla den? Det är bara musikskribenter som sätter etiketter på musik. Vi har själva aldrig satt något namn på den. Vi spelar en improviserad musik där det rytmiska fyller en en mycket väsentlig funktion. Hittills är det mest fråga om material som jag skrivit men förhoppningen är att vi skall få så mycket tid tillsammans att vi även har möjlighet att jobba in andras kompositioner. Praktiskt taget alla i bandet är även skickliga musikskrivare varför vi har närmast outtömliga källor att ösa ur.
Det roliga är att vi fått så blandad publik. Jojje med sitt pop-och rockursprung drar sin ”fans”, vi med jazzrykten drar vår publik. Men musiken tycks gå hem i alla ”läger”. Vilket väl bevisar att det egentligen inte finns några musikaliska läger. Det gäller bara att man ger publiken en chans att upptäcka något nytt.
Sansara ekorrhjulet Namnet Sansara har Lars Färnlöf plockat från den indiska religionen. Det kan ungefär översättas med ”det världsliga ekorrhjulet” med alla dess frestelser, stress etc. (motsatsen = Nirvana). Och efter festivalsuccén i Kristianstad har hjulet minsann fortsatt att snurra. Vid Stockholms Jazzdagar i augusti fick man jazzklubben Faschings tak att lyfta sig, enligt Lena Larsson, presentatör för radions Club Jazzsändningar i P 2, där Sansara var gäst i slutet av oktober. I december ger vi oss ut på turné i mellersta och södra Sverige, med en kort avstickare till Köpenhamn. Till våren är det inplanerat en 10-dagars turné i Norrland och så har vi förhoppningar att bli inbokade på en del av sommarens festivaler. Jag hoppas verkligen att vi i vår också får chans att spela in en studioskiva. Plattan som snart kommer ut är ju inspelad "live" och under svåra omständigheter. Nu tror jag den blir bra i alla fall men det skulle kännas skönt att gå in i en lugn studio, där man också har helt andra tekniska möjligheter.
Att angöra en brygga Det var alltså för snart ett år sedan som trumpetaren Lars Färnlöf (från Västerås, där han bor tillsammans med fru Grethe och sina två pojkar) tog initiativet till Sansara. Lasse hade i flera år varit engagerad i musikskriverier av alla de slag. Filmindustrin upptäckte ju för länge sedan hans begåvning och det har hittills hunnit bli musik till upp mot 20-talet filmer. Varav tveklöst Hasse och Tages Att angöra en brygga är mest känd. Janne Halldoff och Torbjörn Axelman heter två andra trogna uppdragsgivare. Men nu kände Lasse att han måste komma igång och spela igen. Redan i början av 60-talet hörde han till våra allra finaste trumpetare/kornettspelare, vilket kan få en att tro att han är lastgammal. Och det är han också, 35 år! Men det är inte sig själv han anspelar på i Farfars Vals, en av hans ”hits”, som bland annat Stan Getz spelat in på platta.
En av bandets allra första konserter radiosändes 2 december 1976 i P2 då bandet bestod av Lars Färnlöf. kornett, Bernt Rosengren, tenorsax och flöjt, Bobo Stenson, piano, Thomas Östergren, elbas, Fredrik Norén, trummor och Sabu Martinez, slagverk.
För närvarande ingår i Sansara; Georg ”Jojje” Wadenius, gitarrist och sångare, som väl aldrig kommer att lyckas tvätta bort stämplen från åren med Blood Sweat & Tears och varför skulle han behöva göra det?! Bernt Rosengren, tenorsaxofonisten som är vår hittills ende statlig kulturavlönade jazzarbetare, och vars internationellt kända kvartett och storband lever och frodas. Inte minst på lördagseftermiddagarna då han bjuder upp till storbandsdans på gamla Bal Palais. Staffan Abeléen, pianist och också lärare vid Stockholms Universitet. Tillsammans med Lars Färnlöf ledde han under 10-talet år en av landets finaste jazzgrupper. Bronislav Suchanek, polsk basist som under åren här spelat in sig i alla musikkollegors hjärtan. Och vars stråksolon vid varje framträdande fått publiken att snappa efter luft. Willie Eqwe, congas och gruppens ”doldis”. Men så har heller inte den afrikafödde Eqwe hittills spelat i så många välkända svenska band. Men däremot med bland andra Miriam Makeba och Osibisa. Fredrik Norén, som var Lars Gullins hustrumslagare och ständigt efterfrågad när amerikanska stjärnmusiker är på besök. Och som bara blir bättre och bättre. Lars Färnlöf själv, som har svårt att tacka nej om något intressant film eller TV-projekt dyker upp. Även om han just nu gärna citerar en känd Färnlöftolkerska med orden ”Sansara- det är mitt liv de se! Mellan 6-21 december 1977 ger sig Sansara ut på en turné i mellersta och södra Sverige plus en avstickare till Köpenhamn och Club Montmartre. I månadsskiftet januari/februari kommer debutskivan och senare i vår är det alltså inplanerat en norrlandsturné. Här spelardeSansara i december 1977; 6/12 Akademiska Föreningen, Lund, 7/12 Piraten, Karlskrona 8/12 Konserthuset, Kristianstad, 9/12 Club Montmartre, Köpenhamn 11/12 Folkets Park, Motala (em). 11/12 Studentkåren, Göteborg (kväll) 15/12 Bio Kommunalen, Borlänge. 16/12 Folkets Hus, Storfors 17/12 Arenan, Karlstad (em). 17/12 Power House, Örebro (kväll) 18/12 Brogårdsskolans Aula, Kristinehamn. 20/12 Folkets Hus, Västerås 21/12 Kåren. Stockholm |
Fler artiklar
om Lars Färnlöf:
Lars Färnlöf: Musik skall också vara gemenskap! Sansara Music Band Staffan Abeleen- Lars Färnlöf Quintets 1961-66. Lars Färnlöf diggar Kärleksfull jazzkväll Västerås Jazzpris Anders Ellman frälst
Hemsida med diskografi, kompositioner, förteckning över större verk mm.
Läs också: Fredrik Norén
Lars Färnlöf Några viktiga musikårtal:
1958. Vinner TV-jazzen med västeråspianisten Leif Erikssons kvartett 1959. Kommer in på Musikaliska Akademien. 1961. Gör skivdebut med Staffan Abeleens kvintett på EPn It´soultime med bl a egna melodierna Pia och Spår 2. Som följs av EP-uppföljaren Djingis Kahn. 1964. Spelar på LPn in sviten Persepolis, där melodin Farfars vals ingår. 1965. Kommer in på prestigefyllda USCLA:s musikutbildning i Los Angeles. 1966. Skriver på sommarlovet i Sverige musiken till Hasse & Tages film Att angöra en brygga. 1967, Flyttar hem efter avklarade studier och börjar direkt skriva musik för film, revy, TV, teater. 1969. Ger på LPn The Chameleon ut musiken till Torbjörn Axelmans film Kameleonterna, där en av de övriga musikerna är pianisten Bobo Stenson. 1969. Inleder skrivandet med den jazzsymfoniska triologin Heureka, Hesperia,och Hydia, vars första del uruppförs i Västerås och spelas in med Sveriges Radios Symfoniorkester samma år. 1973, Spelar in verket Svit Cachasa med Svenska Radiojazzgruppen och Staffan Abeleens kvintett. 1977. Får årets Jan Johanssonstipendium och sätter ihop den gränslösa septetten Sansara Music Band med musiker som saxofonisten Bernt Rosengren, gitarristen ”Jojje” Wadenius och congaspelaren Sabu Martinez. 1978. Tilldelas statens årliga konstnärslön, som första året är på 59 000 kronor. Sansara Music Band kommer med sin debut-LP (Sonet). 1986. Är en inspiration vid starten av musikhuset Village i Västerås och ingår i The Village Band ”världens bästa husband”. 1992. Släpper cd:n Blå (Sonet), där sångartister som Lill Lindfors, Tommy Körberg, Harpo, Zemya Hamilton, the Real Group och Monica Zetterlund tolkar 14 av hans kompositioner med texter av bland andra Lars Forsell, Olle Adolphson, Peter LeMarc och Hasse & Tage. 1993. Utkommer på cd Staffan Abeleens & Lars Färnlöf Quintets 1961-66 (Dragon). 1994. Avsätter Västerås Stad en fond på 150 000 kronor vars avkastning går till ett musikerstipendium till Lars Färnlöfs minne. 2001. Släpps cd med Lars Färnlöfs två större verk Heurka och Svit Cachasa (Phono Suecia).
Sansara Music Band |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin. DIG-artiklar om musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo |
|
Sansara . Från vänster Bronislav Suchanek, Staffan Abeléen, Fredrik Norén, Willie Eqwe, Lars Färnlöf och Bernt Rosengren. Jojje Wadenius skymd.
Text och foto: Gunnar Holmberg ( Intervjun med Lars Färnlöf publicerades i Vestmanlands Läns Tidning i oktober 1977. Den har här kompletterats med bakgrundsfakta om Lars och Sansara skrivet inför gruppens decemberturné 1977 och debut-LP våren1978.)
|
Fler artiklar: Lars Färnlöf: Musik skall också vara gemenskap! Staffan Abeleen- Lars Färnlöf Quintets 1961-66. Lars Färnlöf diggar Västerås Jazzpris Hemsida med diskografi, kompositioner, förteckning över större verk mm. |
||
JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR |