Juljazz. DIG recenserar jazziga julskivor
.Skivbetyg: 1 DIG= Besvikelse, 2 DIG=OK, 3 DIG=Bra, 4 DIG=Utsökt, 5 DIG=Mästerlig

Sånger i juletid tolkas med

allvar, värme och en gnutta jazz

Christmas with My Friends V
(ACT/Naxos)

Lika säkert som att tomten kommer i slutet av december, lika säkert kommer Nils Landgren med vänner, med cd skiva traditionsenlig musik vi förknippar med jul. I stället för tomteluva har Landgren iklätt sig elegant smokingen inklusive fluga. Vännerna är samma som tidigare år. Jessica Pilnäs, Sharon Dyall, Jeanette Köhn, Eva Kruse, Ida Sand, Johan Norberg och Jonas Knutsson är alla med och firar jul. Same procedure as last year således.

Den äkta högtidliga julstämningen infinner sig direkt med inledningsnumret, Johan Sebastian Bach´s Morgenstern und Morgenlicht, levererad genom Landgrens så välspelade röda trombon. Som vi för övrigt får lyssna till i många av titlarna. Och det fortsätter i samma stil med sång av Landgren i Let the Stars Come Out Toningt. Tilltalar i hög grad gör den så välkända av många insjungna/spelade Baby, It´s Cold Outside, i duett med Jessica Pilnäs medan Sharon Dyall tar sig an Everyday Is Christmas. Här mycket personligt och bluesfyllt tilltalande tolkad och med fint kort barytonsolo från Jonas Knutsson. Ida Sand för sin del tar sig an med sång och pianospel den gospelbetonade Go Tell It on the Mountain, med Landgrens trombon i obligat bakom och den så andaktfyllda allvarliga Auld Lang Syne. Man står nästan i givakt när Härlig är jorden framtonar i unison sång till Joahn Norbergs spel på kantele. Så finns här instrumentalt rena högmässan i form av O Heiland, Reiss die Himmel auf, i mycket långsamt tempo. Så fortsätter det fram till och med sista låt, Bereden väg för Herren med sång av Jeanette Köhn, som även tidigare in i skivan bjuder andlöst vacker sång i Gläns över sjö och strand.

Jag känner den äkta julstämningen stiga ju mer jag lyssnar. Allt detta utan det glitter och flärd som numera omger julen. Här i stället högtidligt allvar även om ”hottas” friskt i Hosianna. Sånger i juletid spelad och sjungen allvar och med innerlig värme, med en gnutta ingrediens ur jazzen och bluesens domäner.
Thord Ehnberg

JAZZ

på skiva

Mer än 700

recensioner
med DIG-betyg!

Senaste nyheterna

Denna sida

Svenskt 2013
Klassisk Jazz
Jazzhistoria/

Återutgivningar

Diggat på dvd

Diggat!

Skivor med
stora jazzprofiler

.Lars Jansson

Skivor på

aktuella skivmärken

Black Saint/Soul Note
Rogue Art
SteepleChase

DIG-artiklar om

Benny Golson

Dave Brubeck

Herbie Hancock

Håkan Broström

Lionel Hampton

Roberta Gambarini

Här finns skön, äkta

- och bitvis svängig - julstämning.

The Christmas Feeling
(Prophone/Naxos)

Nu har Peter Asplund sällat sig till den handfull svenska jazzmusiker som har gjort en egen julplatta. En alldeles utsökt sådan dessutom med massor av osockrad, skön, äkta - och bitvis svängig - julstämning. Till sin hjälp har Peter tagit tre fina arrangörer, Mats Hålling, Magnus Blom och Claus Sörensen. Dessutom har han samlat ihop ett storband med en rad av våra mest framstående musikanter. Lägg därtill tre sångerskor: Vivian Buczek, Margareta Bengtson och Isabella Lundgren. Endast tre nummer är helt instrumentala, Ruben Liljefors ”När det lider mot jul” (”Det strålar en stjärna”) i ett lysande arrangemang av Hålling, Carl-Bertil Agnestigs ”Julbön” och Kenny Wheelers ”Wintersweet” - samma ”Wintersweet” som en del kanske känner igen från Azimuths och Norma Winstones repertoar. Just det numret är förresten ett av de fyra på skivan som har arrangerats av kapellmästare Asplund själv. En som fick endast ett arr på sin lott är Claus Sörensen. Han har tagit sig an Jule Stynes ”The Christmas Waltz” och gjort den till en av plattans verkliga höjdpunkter. Personligt, klurigt, rytmiskt festligt och synnerligen begåvat!

Peter sjunger på hälften av de välvalda jullåtarna, här och var tillsammans med någon av sångerskorna. Och han gör det mycket bra, intonerar väl, fraserar som den jazzmusikant han är (förstås) och textar dessutom lika omsorgsfullt som sina kollegor Tormé och Nat Cole. Behöver det sägas att herr Asplund från Södertälje är ett mycket välkommet tillskott i den ganska glesa församlingen av manligt sångfolk? Sjungande tjejer finns det däremot ungefär hur många som helst av numera, den ena bättre än den andra. Isabella Lundgren och Vivian Buczek tillhör den absoluta jazztoppen, medan Margareta Bengtson kanske inte riktigt hör hemma i samma bransch men har en stämma och en teknik som skulle kunna göra en ängel grön av avund. Mycket användbar – på samma sätt som Alice Babs en gång var för Duke Ellington. Att Peter spelar trumpet och flygelhorn mellan varven har inte nämnts ännu. Men det gör han – fint och välformulerat som vanligt. Dock får ingen av hans medmusikanter, med undantag för pianisten Claes Crona och basisten Hans Andersson,  komma till tals som instrumentalsolist.

De tolv julsånger Asplund har valt att servera på sitt eget sätt är till allra största delen både välkända och omtyckta sedan länge. Med ett lysande undantag: Peters och Lotta Asplunds vackra ”The Last Day of the Year”. Den har faktiskt också möjligheter att bli en standardlåt i julrepertoaren vad det lider.

Den här plattan kommer bergis att snurra flitigt hemma hos Olssons i julhelgen!

Karl-Bertil Jonssons julafton

i känslig dansk jazztappning

Jacob Fischer

X-mas Friends
(Gateway Music/Plugged)

Den danske gitarristen Jacob Fischer är, åtminstone i Sverige, förmodligen mest känd för sin medverkan i Svend Asmussens kvartett och Peter Gullins trio. Men han har även förekommit i en mängd andra sammanhang genom åren. Inte bara i Skandinavien utan runt om i Europa och också i USA och Japan. Hans tekniskt smått fenomenala, och oftast lyriska, spel förekommer på mer än 200 cd-skivor vid det här laget. Men märkligt nog är ”X-mas Friends” bara hans femte album under eget namn.

Under flera år har Jacob och hans vänner, det vill säga altsaxofonisten Christina von Bülow, basisten Anders Christensen och trumslagaren Janus Templeton alternativt Rafael Barata, turnerat i Danmark med sin julrepertoar. Men först nu har man spelat in grannlåten på skiva. Tolv låtar har man valt ut, i huvudsak hämtade från andra sidan Atlanten. Men ett par danska julvisor har man också letat fram liksom – minsann – Gunnar Svenssons ”Karl-Bertil Jonssons julafton”. Och tro det eller ej: Christina von Bülow spelar den precis fint och med lika mycket känsla som Arne Domnérus, tillsammans med Gunnar och Sture Åkerberg, brukar göra på julafton! Bland de amerikanska julörhängena kan nämnas ”Have Yourself a Merry Little Christmas”, ”Santa Claus is Coming to Town”, ”I´ll Be Home for Christmas”, “Sleigh Ride”, Mel Tormés nästan ofrånkomliga ”The Christmas Song” och Thad Jones vackra “A Child is Born”.

Christina von Bülow spelar minst lika lyriskt och melodiskt fantasifullt som alltid. Måste man beskriva hennes sätt att uttrycka sig på kan man kanske påstå att hon låter som en kombination av Paul Desmond och Stan Getz med ett rejält stänk Lars Gullin. Men framför allt låter hon som Christina von Bülow. Hennes samspel med Jacob Fischer, som uppenbarligen inte kan spela en enda ton utan att det svänger, är i det närmaste telepatiskt. Och kompet sitter precis som det ska. En bättre studsmatta kan man svårligen tänka sig!

Ytterligare en julskiva alltså att sortera in bredvid Ellas, Carla Bleys, Mel Tormés, Mathias Landaeus och Peter Asplunds plattor med doft av granbarr, skinka och Harlem.

Vilken julfest! Med förstklassig

jazzmusik från början till slut.

Mathias Landaeus Trio

Jul på Jazzvis

(Moserobie//Plugged)

Jazzjulplattor brukar för det mesta vara tämligen outhärdliga. Sirap, artificiellt glitter, falsk sentimentalitet och julmust för hela slanten. Men när pianotämjaren Mathias Landaeus, tillsammans med sina förnämliga kamrater Kristian Lind och Jonas Holgersson på bas respektive trummor, bjuder in till julfest, då är det äkta vara, krut i gröten och rejäla drycker som bjuds. Inga förljugna halvmesyrer alltså. Och såväl uppläggningen som serveringen är magnifik!

Men det är på många sätt ett sofistikerat kalas, det som trion har inviterat till. Landaeus har valt menyn med utomordentlig smak och finess. ”Staffan Stalledräng” har väl aldrig låtit så frisk och kry som här, och när det blir dags för ”Gläns över sjö och strand” känner man både allvaret och innerligheten.

Mathias har arrangerat samtliga de välkända tretton julhymnerna på plattan, både de profana och de religiösa. Och han har gjort det med glimten i ögonvrån, minst en räv bakom vardera örat, varsam hand och massor av respekt. ”Bereden väg för Herran” han försett med ett klädsamt gospelstuk och gamla ”Nu är det jul igen” har han vänt ut och in på. Festligt! Och tänk så glad Gunnar Svensson blir i sin himmel, när han får höra hur väl trion har tagit hand om ”Karl-Bertil Jonssons julafton”! Bara för att ta några exempel…

Då och då tycker jag mig höra lite av Jan Johanssons kluriga humor i Landaeus sätt att ta sig an sitt material. Här och var går också tankarna till Keith Jarretts varsamma förmåga att finna skönhet mitt i det triviala. Och förstklassig jazzmusik har det blivit, från början till slut. Det här är årets julskiva för mig. Den kommer jag att spela ända fram till midsommar!

Jazz som sätter knorr på julstämningen

Kjell Öhman with friends

Kjell Öhman Trio.

Meta Roos. Claes Janson

Christmas

(Prophone/Naxos)

Under temat julmelodier har pianisten, organisten, keyboardisten Kjell Öhman arrangerat ett knippe till helgen hörande melodier. Hans trio med basisten Hans Backenroth och trumslagaren Joakim Ekberg utgör en stabil bas för vokala inslag från Meta Roos och Claes Janson.

En riktig knorr på julstämningen är Claes sång i Charles Browns bluesbesläktade Please Come Home For Christmas. Där kommer också Johan Hörléns vassa altsax och Jan Ottesens gitarr väl till pass. Kjells maffiga orgel är också en effektiv påmotare. Spelglädjen och klöset fortsätter i den svängande Santa Claus Is Coming To Town.  Skivan är på sätt och vis en skön avvikare från det gängse sötsliskiga sättet att producera jazz i julklappstider.

Mel Tormés Christmas Song får en smeksam behandling där Meta Roos och Claes delar på de vokala inslagen. Bluesfeelingen återuppstår när Claes greppar mikrofonen i Santa Claus Do You Ever Get The Blues? Instrumentala höjdare nås i Dick The Halls och Skating in Central Park där Johan och Kjell släpper loss för fullt i den förstnämnda melodin. John Lewis skridskomelodi är en avslappnad sak där Kjells piano ger en behagligt glidande tolkning.
Göran Olson

Ett digert julbord med allt i en enda glad röra

Gundhild Carling

Jul Därhemma

(Hep Town Records)

Julen är räddad för alla Gunhild Carlings fans! På sin pinfärska julplatta bjuder fenomenet från Stockamöllan på hela sig själv. Vi får således höra henne både som frejdig sång- och stepperska samt trakterande trumpet, trombon, blockflöjt, dragspel, harpa, säckpipa, klockspel och oboe – allt i en enda glad röra. Ett digert julbord alltså, där ingen ingrediens saknas.

Givetvis framträder Gunhild både med sitt familjeband och med det svängiga storbandet. Och repertoaren, både egenhändigt komponerad och lånad, sträcker sig från ”Brännvinspolka från Löberöd” via New Orleans och Jerusalem till ”Winter Wonderland. Bäst är Willie Crawfords ”Snön föll över Eslöv”, tillägnad Ulla Billquist, och sämst gästerna Pernilla Wahlgrens och Christer Sjögrens duettsång i ”Baby, It´s Cold Outside”. Den har många gjort mycket, mycket bättre.

Carlas "carols" en skön stämningshöjare

Carla Bley

Carla´s Christmas Carols

With Steve Swallow and
the Partyka Brazz Quintet

(Watt/Naxos)

Carla Bley har sedan länge slutat att fira jul. Ingen julgran, inget julbord och inga julklappar. Hon och partnern Steve Swallow nöjer sig med ett gott glas vin, berättar hon i senaste numret av Down Beat.

Men lyckligtvis har hon inget emot att vi andra fortsätter med våra jultraditionet. Ja, med Carla´s Christmas Carols förser hon oss dessutom med en musikalisk stämningshöjare.

Det var för exakt ett år sedan som hon tillsammans med elbasisten Steve Swallow och The Partyka Brazz Quintet  gav ett antal julkonserter och passade då på att spela in programmet i Passionskirche i Berlin. Bakom namnet Partyka döljer sig bastrombonisten och tubaspelaren  Ed Partyka, som med sin verkligt skickliga brassensemble skapar en såväl skön som maffig klangbild. Vilket förstås på bästa tänkbara sätt tas tillvara av Carla, som ju är en mästerlig brass-skrivare.

Bland Carla´s tolv välvalda ”carols” ryms kända sånger som O Holy Night, Jingle Bells, O Tannerbaum och Mel Tormés The Christmas Song. Men här finns även egna Jesus Maria och lättsamt, svängiga Hell´s Bell. Kul är att det att höra hur Carla på sitt alldeles egna fantasifulla sätt hanterar slitna Jingle Bells.

Eftersom det saknas slagverk får Steve Swallow fungera som dubbel rytmklippa, vilket han förstås klarar alldeles utmärkt. Sin vackra elbaston och melodiska känsla visar han bland annat upp i samspelet med Carla i stämningsfulla Away in a Manger och O Holy Night-

Ser man på Carla Bleys mångåriga och omfattande produktion finns det mer äventyrliga och soliststarka exempel på hennes musik. Men hon har skapat en personlig och högst njutbar skiva, som har alla förutsättningar att bli en julklassiker.

Gunnar Holmberg

Snyggt arrangerat för välstämda, fräscha strupar

Vocation

A Swinging Christmas

(Gason/Naxos)

Sångruppen Vocation har nu framme vid sin tredje cd, där temat är julmusik. Snyggt arrangerat och med välstämda fräscha strupar gör de en sedvanlig tilltalande föreställning där stämsången och solopartierna har klass. Bra intonation och bra frasering ger också valuta. Medlemmar på den kvinnliga sidan är Elenor Ågeryd, Helena Insulander och Josefin Siljeholm. Det manliga inslaget består av Rolf Pilotti, Jonas Åman och Johan Lundgren.

Så mycket ren jazz blir det inte men det har väl inte heller varit avsikten med tanke på melodivalet och årstiden. Arrangemangen är mycket bra. Det glädjer mig att förre HI-Lo´s medlemmen och arrangören Gene Puerling har kommit till heders. Han svarar för Silent Night. Andra skrivare är Örjan Fahlström, Helena Insulander, Anders Niska, Mats Hålling samt Mikael Skoglund. I gruppen som backar sångarna ingår rörblåsaren Klas Toresson, som är en talang att hålla ögonen på. Pianist är Martin Persson. Bas och trummor spelas av Marcus Linfeldt respektive Gustav Nahlin.

När julen är över ser jag fram emot en skiva där Vocation håller sig till en ren jazzrepertoar. De behärskar även den avdelningen mer än väl.

Göran Olson