|
Uttömmande bio-diskografi om
en av tradjazzens förgrundsfigurer
Alton Purnell Discography 1945-1986
Ingemar Wågerman 304 sidor A4-format. rikt illustrerad (k jazzhistoria@gmail.com)
Pianisten Alton Purnell från New Orleans har stilmässigt varit en av de populäraste förebilderna för merparten av tradjazzpianisterna runt om i världen. Ingemar Wågerman i Göteborg, själv pianist och med Purnell som en av sina stora inspirationskällor, har sammanställt en biografi och diskografi över Purnells många inspelningar, utgivna såväl som outgivna.
Boken skiljer sig från gängse diskografier, som oftast är en torr uppräkning av fakta kring skivinspelningar och olika utgåvor med få illustrationer, genom att också ge en inblick i Purnells aktiviteter mellan de olika inspelningstillfällena. Här får vi också en inblick i hans omfattande turnéer med olika orkestrar eller som soloartist i USA och övriga världen. Sverige besökte han vid flera av dessa turnéer.
Boken inleds med en kronologisk elvasidig "dag-för-dag-lista" där vi kan följa Alton Purnells liv från födelsen 1911 i huset på 726 St. Peter Street, som i dag inrymmer berömda Preservation Hall, i hjärtat av de franska kvarteren i New Orleans fram till hans död i Los Angeles 1987. Sedan följer en biografi-diskografi från hans första inspelningar 1945 med Bunk Johnson till de sista gjorda i Köpenhamn i augusti 1986 med Papa Bues och Sören Houlinds band, ett knappt halvår före hans bortgång.
Varje skivsession är, förutom de diskografiska uppgifterna, rikt illustrerad med skivomslag och etiketter för de olika utgåvorna av 78:or, EP-, LP- och CD-skivor samt musikkassetter. Dessutom finns foton tagna i samband med flera av inspelningarna. Det är sammanlagt ett tusental illustrationer, de flesta är återgivna i färg. Till de flesta sessionerna finns också citat från och hänvisningar till publicerade recensioner.
Wågerman har också tagit med bakgrundsfakta till en del av skivsessionerna hämtade från korrespondens med musiker och inspelningsledare. Boken avslutas med en tiosidig förteckning över de melodier som Purnell spelade in med referenser till inspelningsdatum.
Bakom det gedigna arbetet med sammanställningen av boken ligger en omfattande forskning om Alton Purnell, som Wågerman inledde redan som tonåring när han hörde den första skivan med Bunk Johnson and his New Orleans Band med Alton Purnell vid pianot. Här redovisar han den kunskap han samlat på sig under de sex decennierna som gått sedan den första bekantskapen.
Wågerman kommer i framtiden att publicera uppdateringar och kompletteringar på sin hemsida www.jazzhistoria.se. Den hemsidan är väl värd ett besök då den innehåller mycket mer om New Orleans och dess jazztradition.
Boken kan på det varmaste rekommenderas för djupare studier av en av tradjazzens förgrundsfigurer. För diskografer kan boken ses som en fin inspirationskälla när det gäller grafisk utformning av en diskografi.
Björn Bärnheim
|
Svensk
jazzhistoria
Läs om
Bengt Hallberg
Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel
Arne Domnérus
Putte Wickman
Harry Arnold
Alice Babs
Lars Gullin
Lars Färnlöf
Börje Fredriksson
Åke Hasselgård
Gunnar "Siljabloo" Nilson
Åke Persson
Monica Zetterlund
Rune Öfwerman
Mer än 500 recensioner.
Alla med DIG-betyg.
Senaste
skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång
Storband
Klassisk jazz
Internationell jazz
Historia/Återutgivningar
Se skivor med
klassisk jazz
Paul Bocciolone
Strandberg
Remembering
Läs om
Holger Gross
|
Svenska
jazzmusiker
DIG Jazz presenterar
musiker och grupper:
Amanda Sedgwick
Anders Bergcrantz
Anders Kjellberg
Anders Persson
Andreas Pettersson
Anna Sise
Ann-Sofi Söderqvist
Bent Persson
Bertil Jonasson
Bobo Stenson
Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Carin Lundin
Cennet Jönsson
Claes Crona
Elin Larsson
Ewan Svensson
Fabian Kallerdahl
Filip Augustson
Fredrik Kronkvist
Fredrik Lindborg
Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén
Georg Riedel
Gunnar Lindgren
Gustav Lundgren
Hannah Svensson
Hans Backenroth
Hawk on Flight
Helge Albin
Håkan Rydin
Jack Lidström
Jacob Karlzon
Jan Allan
Jan Slottenäs
Jens Lindgren
Joakim Simonsson
Jonas Kullhammar
Jonas Östholm
Jon Fält
Karl-Martin Almqvist
Karin Hammar
Karl Olandersson
Klas Lindquist
Klas Toresson
Kurt Järnberg
Lars-Göran Ulander
Lennart Åberg
Linda Pettersson
Maggi Olin
Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström
Margareta Bengtson
Martina Almgren
Martin Sjöstedt
Mathias Algotsson
Mats Öberg
Mika Pohjola
Monica Dominique
NilsJanson
Nils Landgren
Palle Danielsson
Patrik Boman
Per Dywling
Per-Åke Holmlander
Peter Asplund
Peter Fredriksson
Raymond Strid
Rigmor Gustafsson
Rolf Carvenius
Sofia Pettersson
Svante Thuresson
The Stoner/Nils Berg
Torbjörn Zetterberg
Ulf Adåker
Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek
Klassiska
skivomslag
Lars Gullin es
Special
DIG Jazz prenterar
93 skivomslag
med Lars Gullin.
|
|
Väldokumenterat, analyserande
om jazz och religion
Jazz at Vespers
Ingemar Wågerman, Eget förlag, 197 sidor
(www.jazzhistoria.se)
Jazzens förhållande till den kyrkliga världen har tidvis varit stormig. På 1950-talet väckte det stor uppståndelse när den karismatiske kyrkoherden "Fader Gunnar" Rosendahl i Osby höll förbön för Louis Armstrong. En frikrykopräst i Östergötland förkunnade att jazzen var "djävulens musik" och ville skydda ungdomarna mot denna farliga företeelse. Ändå har jazzmusiken och den andliga motsvarigheten en lång gemensam historia.
Detta framgår klart av denna förnämliga och innehållsrika bok skriven av Ingemar Wågerman, pianist i Gota River Jazzmen. Han har verkligen djuplodat i ämnet och förklarar på ett trevligt sätt hur religionen och jazzen har påverkat varandra. Detta vederlägger han med flitigt analyserande - både positivt och kritiserande - och refererande till sina många källor.
Bokens titel har inspirerats av en skiva med George Lewis and His Ragtime Band. Den spelades in 1954 i samband med en aftongudstjänst i Holy Trinity Episcopal Church vid en turné till Oxford, Ohio. Den händelsen anses ha varit banbrytande för jazz i kyrkan och som fått många efterföljare runt om i världen. Skivans titel är Jazz at Vespers och den finns utgiven på minst nio skivmärken i ett stort antal upplagor runt om i världen.. Wågerman gör också en djuplodande analys av denna aftongudstjänst och dess betydelse för andra orkestrar.
Boken kan också betraktas som ett förnämligt uppslagsverk. På 76 sidor skriver han om bakgrunden - och i flera fall anges också sångtexten - till religiösa melodier och sånger. Många av dessa spelas än i dag av främst jazzorkestrar i den traditionella stilen.
Wågerman har verkligen lagt ner ett stort och omfattande forskningsarbete på att lista skivor och musikkassetter som innehåller inspelningar av melodier som har regligiös anknytning. Inte mindre än 190 skivor/kassetter ingår i den förteckningen! Han har också gjort en lika omfattande insats när det gäller referenslitteratur (12 sidor), melodiregister (11 sidor) samt ett person- och orkesterregister (9 sidor).
På bokens baksida står det bland annat: "Det har skrivits åskilliga hyllmeter litteratur om jazz och ännu fler om religion, men ytterst få verk som mer än summariskt tar upp sambandet mellan jazzen och religionen. Den här boken råder bot på denna brist!". Det är inga överord, snarare en blygsam "marknadsföringstext". Ett inköp av den här boken är väl investerade pengar och den kommer att ge mycket glädje och behållning som uppslagsverk. Med hjälp av de omfattande registren är det lätt att hitta det man söker.
Björn Bärnheim
|
|
Uppslagsverk om Göteborgs tradjazz
Down By the Riverside- Ingemar Wågerman
;Förlag: Ingemar Wågerman, 2010 jazzhistoria@gmail.com.
På 270 välfylda sidor (i nästan A4-format) har Ingemar Wågerman dokumenterat tradjazzen i Göteborg med omnejd efter många års enträgna efterforskningar. Det är en innehållsrik bok med många fakta samt ett par hundra illustrationer och foton. Själv har författaren spelat piano med 17 orkestrar under sin karriär, som inleddes 1959 under gymnasietiden i Madhouse Ramblers.
Ursprungligen hade Ingemar Wågerman målsättningen att göra en lista över de musiker och band i regionen kring Göteborg som spelat eller spelar i den traditionella jazzstilen samt över de spelställen där sådan musik har spelats/spelas. Allt eftersom detta arbete fortskred och listorna växte fram skapades det också underlag till fakta och anekdoter om dessa musiker, orkestrar och lokaler.
Detta är en spännande bok att läsa om vad som hänt på den göteborgska jazzscenen sedan 1940-talet. Banden och spelställena är väl dokumenterade och rikligt illustrerade med unika foton och tidningsannonser samt annan kuriosa, som välvilligt ställts till förfogande av musiker och privata samlare. Här finns också rikligt med stoff om jazzfestivaler och jazztävlingar som hållits i vår västra del av Sverige.
Boken avslutas med en sjusidig litteraturförteckning, ett 20-sidigt personregister med referenser till orkestrar och sida i boken, lista över musikernas smeknamn samt register över orkestrar och spelställen med sidhänvisningar. I person- respektive orkesterlistan har även medtagits inhemska och utländska musiker och orkestrar som gästspelat i regionen eller av annan anledning omnämns i boken.
Boken kan varmt rekommenderas. Den är ett fint uppslagsverk om tradjazzen i vår västra landsdel.
Björn Bärnheim
|
|