JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Ingemar Wågerman. DIG Jazz recenserar tre böcker

Uttömmande bio-diskografi om

en av tradjazzens förgrundsfigurer
Alton Purnell Discography 1945-1986

Ingemar Wågerman 304 sidor A4-format. rikt illustrerad (k jazzhistoria@gmail.com)

Pianisten Alton Purnell från New Orleans har stilmässigt varit en av de populäraste förebilderna för merparten av tradjazzpianisterna runt om i världen. Ingemar Wågerman i Göteborg, själv pianist och med Purnell som en av sina stora inspirationskällor, har sammanställt en biografi och diskografi över Purnells många inspelningar, utgivna såväl som outgivna.

Boken skiljer sig från gängse diskografier, som oftast är en torr uppräkning av fakta kring skivinspelningar och olika utgåvor med få illustrationer, genom att också ge en inblick i Purnells aktiviteter mellan de olika inspelningstillfällena. Här får vi också en inblick i hans omfattande turnéer med olika orkestrar eller som soloartist i USA och övriga världen. Sverige besökte han vid flera av dessa turnéer.

Boken inleds med en kronologisk elvasidig "dag-för-dag-lista" där vi kan följa Alton Purnells liv från födelsen 1911 i huset på 726 St. Peter Street, som i dag inrymmer berömda Preservation Hall,  i hjärtat av de franska kvarteren i New Orleans fram till hans död i Los Angeles 1987. Sedan följer en biografi-diskografi från hans första inspelningar 1945 med Bunk Johnson till de sista gjorda i Köpenhamn i augusti 1986 med Papa Bues och Sören Houlinds band, ett knappt halvår före hans bortgång.

Varje skivsession är, förutom de diskografiska uppgifterna, rikt illustrerad med skivomslag och etiketter för de olika utgåvorna av 78:or, EP-, LP- och CD-skivor samt musikkassetter. Dessutom finns foton tagna i samband med flera av inspelningarna. Det är sammanlagt ett tusental illustrationer, de flesta är återgivna i färg. Till de flesta sessionerna finns också citat från och hänvisningar till publicerade recensioner.

Wågerman har också tagit med bakgrundsfakta till en del av skivsessionerna hämtade från korrespondens med musiker och inspelningsledare. Boken avslutas med en tiosidig förteckning över de melodier som Purnell spelade in med referenser till inspelningsdatum.

Bakom det gedigna arbetet med sammanställningen av boken ligger en omfattande forskning om Alton Purnell, som Wågerman inledde redan som tonåring när han hörde den första skivan med Bunk Johnson and his New Orleans Band med Alton Purnell vid pianot. Här redovisar han den kunskap han samlat på sig under de sex decennierna som gått sedan den första bekantskapen.

Wågerman kommer i framtiden att publicera uppdateringar och kompletteringar på sin hemsida www.jazzhistoria.se. Den hemsidan är väl värd ett besök då den innehåller mycket mer om New Orleans och dess jazztradition.

Boken kan på det varmaste rekommenderas för djupare studier av en av tradjazzens förgrundsfigurer. För diskografer kan boken ses som en fin inspirationskälla när det gäller grafisk utformning av en diskografi.
Björn Bärnheim


Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Åke Persson

Monica Zetterlund

Rune Öfwerman





Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste

skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar



Se skivor med

klassisk jazz


Paul Bocciolone

Strandberg

Remembering


















Läs om

Holger Gross

Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Claes Crona

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Filip Augustson

Fredrik Kronkvist

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hannah Svensson

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Mika Pohjola

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek


















Klassiska

skivomslag


Lars Gullin es

Special

DIG Jazz prenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.

Väldokumenterat, analyserande

om jazz och religion

Jazz at Vespers
Ingemar Wågerman, Eget förlag, 197 sidor
(www.jazzhistoria.se)

Jazzens förhållande till den kyrkliga världen har tidvis varit stormig. På 1950-talet väckte det stor uppståndelse när den karismatiske kyrkoherden "Fader Gunnar" Rosendahl i Osby höll förbön för Louis Armstrong. En frikrykopräst i Östergötland förkunnade att jazzen var "djävulens musik" och ville skydda ungdomarna mot denna farliga företeelse. Ändå har jazzmusiken och den andliga motsvarigheten en lång gemensam historia.

Detta framgår klart av denna förnämliga och innehållsrika bok skriven a
v Ingemar Wågerman, pianist i Gota River Jazzmen. Han har verkligen djuplodat i ämnet och förklarar på ett trevligt sätt hur religionen och jazzen har påverkat varandra. Detta vederlägger han med flitigt analyserande - både positivt och kritiserande - och refererande till sina många källor.

Bokens titel har inspirerats av en skiva med George Lewis and His Ragtime Band. Den spelades in 1954 i samband med en aftongudstjänst i Holy Trinity Episcopal Church vid en turné till Oxford, Ohio. Den händelsen anses ha varit banbrytande för jazz i kyrkan och som fått många efterföljare runt om i världen. Skivans titel är Jazz at Vespers och den finns utgiven på minst nio skivmärken i ett stort antal upplagor runt om i världen.. Wågerman gör också en djuplodande analys av denna aftongudstjänst och dess betydelse för andra orkestrar.

Boken kan också betraktas som ett förnämligt uppslagsverk. På 76 sidor skriver han om bakgrunden - och i flera fall anges också sångtexten -  till religiösa melodier och sånger. Många av dessa spelas än i dag av främst jazzorkestrar i den traditionella stilen.

Wågerman har verkligen lagt ner ett stort och omfattande forskningsarbete på att lista skivor och musikkassetter som innehåller inspelningar av melodier som har regligiös anknytning. Inte mindre än 190 skivor/kassetter ingår i den förteckningen! Han har också gjort en lika omfattande insats när det gäller referenslitteratur (12 sidor), melodiregister (11 sidor) samt ett person- och orkesterregister (9 sidor).

På bokens baksida står det bland annat: "Det har skrivits åskilliga hyllmeter litteratur om jazz och ännu fler om religion, men ytterst få verk som mer än summariskt tar upp sambandet mellan jazzen och religionen. Den här boken råder bot på denna brist!". Det är inga överord, snarare en blygsam "marknadsföringstext". Ett inköp av den här boken är väl investerade pengar och den kommer att ge mycket glädje och behållning som uppslagsverk. Med hjälp av de omfattande registren är det lätt att hitta det man söker.
Björn Bärnheim


Uppslagsverk om Göteborgs tradjazz
Down By the Riverside- Ingemar Wågerman

;Förlag: Ingemar Wågerman, 2010 jazzhistoria@gmail.com.


På 270 välfylda sidor (i nästan A4-format) har Ingemar Wågerman dokumenterat tradjazzen i Göteborg med omnejd efter många års enträgna efterforskningar. Det är en innehållsrik bok med många fakta samt ett par hundra illustrationer och foton. Själv har författaren spelat piano med 17 orkestrar under sin karriär, som inleddes 1959 under gymnasietiden i Madhouse Ramblers.

Ursprungligen hade Ingemar Wågerman målsättningen att göra en lista över de musiker och band i regionen kring Göteborg som spelat eller spelar i den traditionella jazzstilen samt över de spelställen där sådan musik har spelats/spelas. Allt eftersom detta arbete fortskred och listorna växte fram skapades det också underlag till fakta och anekdoter om dessa musiker, orkestrar och lokaler.

Detta är en spännande bok att läsa om vad som hänt på den göteborgska jazzscenen sedan 1940-talet. Banden och spelställena är väl dokumenterade och rikligt illustrerade med unika foton och tidningsannonser samt annan kuriosa, som välvilligt ställts till förfogande av musiker och privata samlare. Här finns också rikligt med stoff om jazzfestivaler och jazztävlingar som hållits i vår västra del av Sverige.

Boken avslutas med en sjusidig litteraturförteckning, ett 20-sidigt personregister med referenser till orkestrar och sida i boken, lista över musikernas smeknamn samt register över orkestrar och spelställen med sidhänvisningar. I person- respektive orkesterlistan har även medtagits inhemska och utländska musiker och orkestrar som gästspelat i regionen eller av annan anledning omnämns i boken.

Boken kan varmt rekommenderas. Den är ett fint uppslagsverk om tradjazzen i vår västra landsdel.

Björn Bärnheim

JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR