JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Mats Öberg. DIG Jazz om aktuella musiker och grupper.

"Piano improvisations inspired by Berndt Egerbladh". Recension nedan

Mats Öberg:

Född till musikant

När manär född och uppvuxen i jazzstaden Umeå, medlem av kända musikersläkten Öberg och dessutom har en morbror som heter Berndt Egerbladh, då är väl den fortsatta karriären  rätt given? Ja, Mats Öberg blev verkligen en musikant!

 

Ja, det var den i vilket fall för den kreative, mångsidige klaviaturspelaren och kompositören Mats Öberg. Men även om många blivit tidigt uppfödda på musik så hade nog Mats en för åldern ovanligt mogen smak.   

– Jag var visst bara 4-5 år när jag vägrade gå och lägga mig innan jag fått höra en skiva med Miles Davis, berättar Mats. En husgud som jag sedan bevarat under alla år. Framför allt gillar jag hans mera elektrifierade jazzrock från början av 70-talet. 

Berndt Egerbladh inspirerade

Nästan alltid när man talar om Mats Öberg nämns Frank Zappa, en annan ungdomsidol. Tillsammans med trumslagaren Morgan Ågren bildade Mats tidigt gruppen Zappatetoot, som bara spelade Zappa-covers.  När sedan Frank Zappa spelade i Stockholm 1988 fick Mats och Morgon tillfälle att träffa honom och också sitta in i bandet. Det blev början på ett fortsatt samarbete som innebar att de båda fick delta i projekten Zappa´s Universe och Zappa at Lincoln Center 1993.


Men inledningsvis var det föräldrahemmet i Umeå och morbror Berndt Egerbladh som försåg Mats med musikaliskt bränsle.  

– Berndt jobbade i Stockholm som musikproducent på Sveriges Television och förstås som pianist i olika sammanhang. Så när Berndt kom hem till Umeå hade han alltid med sig en bunt skivor som han tyckte jag borde lyssna på. Sedan var det förstås också oerhört inspirerande att lyssna på Berndts egna pianospel och också få spela tillsammans med honom. 

– När Berndt fyllde 70 år fick jag vara med om en oförglömlig upplevelse. Hans legendariska  Heta Linjen återuppstod för en kväll och jag fick hoppa in i bandet.  När det gäller hans skivinspelningar gillar jag mest Nybyggarland och Kristallen den fina. Båda rymmer mycket svensk folkmusik, som jag alltid varit fascinerad av.      

 

Pulsslagsturné med trio

Umeåsonen Mats Öberg bor sedan många år i Stockholm, dit han flyttade när kom in på Kungl Musikaliska Akademien, där han under två och ett halvt år gick individuell musiklinje och bland annat studerade för pianisten Stefan Nilsson.

 

Sedan dess har han spelat i en rad olika sammanhang, där hela tiden Mats & Morgan Band varit den fasta punkten. Med det bandet har man i stort sett turnerat över hela världen och fortsättning följer. Dock i något mindre format. 

–Ja,  från och med i vår minskar vi ned till en trio där keyboardisten Robert Elofsson blir  vår tredje man. Direkt efter Pulsslagsturnén i slutet av mars kommer vi att göra en längre turné i Frankrike.      

– Vi har ju vår största marknad internationellt. Här hemma tycker rockklubbarna att vi spelar för mycket jazz och jazzklubbarna för mycket rock, så vi har uppenbart svårt att passa in i mönstret. Utomlands, som i Frankrike, bryr man sig inte så mycket om musikaliska etiketter. Viktigare är den musik man spelar.       

 

Den Pulsslagsturné Mats nämner kommer han att göra i mars med sin jazztrio med basisten Filip Augustsson och trumslagaren Sebastian Voegler. En trio som funnits sedan 1999, men som inte haft många spelningar senaste åren. 

– Nej, jag fick nästan en chock när man ringde från Svenska Jazzriksförbundet och berättade att vi valts att göra en svensk jazzturné. Jag tackade förstås ja direkt. Det här skall bli kul. Vi kommer nog mest att spela eget originalmaterial, som på min soloskiva som släpptes förra våren.    

 In the moment (Moserobie) är titeln på Mats Öbergs soloskiva, som han dedikerat till Berndt Egerbladh, som gick bort 2 mars 2004. Boogie for Berndt är en av skivans sju melodier.

 

Gäst med Ale Möller Band

Mats Öberg klaviaturspel kan man också till och från höra med Ale Möller Band och han är också med på ett antal spår på bandets senaste cd Djef Del (Amigo). Har man tur kanske man i något sammanhang även får möta Partybandet, en konstellation med bland andra  saxofonisten Jonas Knutsson, gitarristen Max Schultz och trumslagaren Bengt Berger.

– Det är ett band med en mycket anpassningsbar repertoar, berättar Mats. Vid  en  julfesten på Etnografiska Muséet spelade vi exempelvis bara jullåtar!


Text och foto: Gunnar Holmberg

( Artikeln publicerad i DIG nr 1/2007) 

Svensk

jazzhistoria

Läs om

Bengt Hallberg

Bosse Broberg
Bernt Rosengren
Jan Allan
Georg Riedel

Arne Domnérus

Putte Wickman


Harry Arnold

Alice Babs

Lars Gullin

Lars Färnlöf

Börje Fredriksson

Åke Hasselgård

Gunnar "Siljabloo" Nilson

Monica Zetterlund

L

Klassiska

skivomslag


Lars Gullin Special

DIG Jazz presenterar

93 skivomslag

med Lars Gullin.



Skivnyheteri

Mer än 500 recensioner.

Alla med DIG-betyg.


Senaste skivnyheterna
Svensk jazz
Jazzsång

Storband

Klassisk jazz

Internationell jazz
Historia/Återutgivningar

Barnjazz



Diggat Specia!

DIG-recensioner
med olika jazzprofiler:

Miles Davis

Stan Getz

Lars Gullin

Mats Gustafsson

Bengt Hallberg

Lars Jansson

Jonas Kullhammar

Nils Landgren

Elin Larsson

Jan Lundgren

Lina Nyberg

Bernt Rosengren

Bobo Stenson

Tonbruket

Svenska

jazzmusiker

DIG Jazz presenterar

musiker och grupper:

Amanda Sedgwick

Anders Bergcrantz

Anders Kjellberg

Anders Persson

Andreas Pettersson

Anna Sise

Ann-Sofi Söderqvist

Bent Persson

Bertil Jonasson

Bobo Stenson

Bosse Broberg

Bernt Rosengren

Carin Lundin

Cennet Jönsson

Elin Larsson

Ewan Svensson

Fabian Kallerdahl

Fredrik Lindborg

Fredrik Ljungkvist
Fredrik Norén

Georg Riedel

Gunnar Lindgren

Gustav Lundgren

Hans Backenroth

Hawk on Flight

Helge Albin

Håkan Rydin

Jack Lidström

Jacob Karlzon

Jan Allan

Jan Slottenäs

Jens Lindgren

Joakim Simonsson

Jonas Kullhammar

Jonas Östholm

Jon Fält

Karl-Martin Almqvist

Karin Hammar
Karl Olandersson

Klas Lindquist

Klas Toresson

Kurt Järnberg

Lars-Göran Ulander

Lennart Åberg

Linda Pettersson

Maggi Olin

Magnus Broo
Magnus Lindgren
Magnus Öström

Margareta Bengtson

Martina Almgren

Martin Sjöstedt

Mathias Algotsson

Mats Öberg

Monica Dominique

NilsJanson

Nils Landgren

Palle Danielsson

Patrik Boman

Per Dywling

Per-Åke Holmlander

Peter Asplund

Peter Fredriksson

Raymond Strid
Rigmor Gustafsson

Rolf Carvenius

Sofia Pettersson

Svante Thuresson

The Stoner/Nils Berg

Torbjörn Zetterberg

Ulf Adåker

Ulf Johansson Werre
Vivian Buczek

Mats Öberg på skiva
Seriöst och inspirerat,där 
leklynnet får stort spelrum 
Mats Öberg

Piano improvisations

inspired by Berndt Egerbladh.
(Caprice /Naxos)

Umeåfödde pianisten Mats Öberg är en personlig unik musiker som oftast håller sig till att gå på egna stigar. Här gör han dock undantag och tyr sig till morbrodern och pianisten Berndt Egerbladhs alster. Berndt, 1932-2004, var en viktig inspirationskälla för Mats under sina första närmanden till jazzens improvisationer. Nu lägger han till egna okonventionella infallsvinklar där Mats kända leklynne får stort spelrum. 

Upptagningen är gjord i en tom konsertlokal som endast rymmer Mats, en Steinwayflygel och producenten/ljudteknikern Dragan Buvac. Inspelningen är gjord mitt i natten vilket stundtals ger skivan en sakral atmosfär som lyfter fram kompositionerna klart och tydligt.
 
Allt sker naket med en stor innerlighet där Mats formar attraherande tonslingor som gång efter annan får håret att resa sig på mina armar. Seriöst och inspirerande tar han sig an kompositionerna med välavvägda avstamp för egna infall och utflykter som visas i de luftiga öppningar som står till förfogande. Mats visar också upp sitt sinne för kvicka och snabba humorfyllda snilleblixtar.  

Sammantaget skapar Mats närmande till Berndts basmaterial en mycket hörvärd helhet som bör platsa i den svenska pianohistoriens historiebok. Så bra är Mats livfulla variant på morbroderns musik. Bland skivans relativt okända teman finns Sarek, Charlie Boy/ Verkstadsbossa, You Never Come Closer, November Min Vän och You Shall Find Your Way
Göran Olson


Klaverfenomen med

mångfald av fantasifulla idéer

Mats Öberg Trio

Only Live
(Moserobie/Plugged)
 

Klaverfenomenet Mats Öberg har sedan mitten av 90-talet kunnat höras I många olika sammanhang.  Under februari månad kom två album med honom i centrum av händelserna. Dels Alla drömmars sång (Country & Eastern) där han spelar tillsammans med Lena Willemark och Jonas Knutsson, dels detta album i eget namn där han har med sig basisten Filip Augustson och trumslagaren Sebastian Voegler.


Only Live, som följer upp efter 2010 års album So Very Mats (också på Moserobie) med samma triokonstellation, är en liveinspelning från Glenn Miller Café i Stockholm sommaren 2011 och utgör ett smarrigt smörgåsbord baserat på åtskilliga av de musikaliska trådar Öberg använt sig av i sitt eklektiska skrädderi.

Vid sidan av två tolkningar, den mollmättade They Won’t Go When I Go, skriven av Stevie Wonder och Yvonne Lowrence Wright, och Little Church, som Hermeto Pascoal skrev för Miles Davis till albumet Live-Evil, står Öberg själv bakom de övriga fem låtarna.

Det är också de egna låtarna som har bäst potens - uttryckt bland annat genom snabba taktväxlingar, oväntade harmonibyten och präglade av en mångfald av fantasifulla idéer som närmast skriker efter att få komma ut. Låten Storpotäten är ett prima exempel på när allt detta sammanträffar samtidigt.

Med en sådan ombytlig skeppare som Mats Öberg vid rodret är det en utmaning att hänga med i alla svängningar och krängningar, men Augustson och Voegler klarar det hela galant.

Peter Bornemar


Bred och stundtals fascinerande triomusik

Mats Öberg Trio

So Very Mats
(Moserobie)

Trots att han bara är 39 år har den blinde klaviaturspelaren Mats Öberg hunnit figurera inom många olika musikaliska områden. Mest uppmärksammad lär han fortfarande vara för att i unga år ha fått framträda tillsammans med Frank Zappa, vars musik i hög grad påverkat Mats Öbergs egna kompositioner.

Näst mest uppmärksammad är Mats Öberg förmodligen för sitt samarbete med trumslagaren Morgan Ågren i Mats/Morgan Band, även om han också gjort inspelningar med Jonas Knutsson, Bengt Berger och Christian Spering, med Ale Möller och även gjort flera soloskivor.

Nu är Mats Öberg aktuell med trioskiva tillsammans med basisten Filip Augustson och trumslagaren Sebastian Voegler, där han får möjlighet att spela ut hela sitt kunnande och breda register i musik som doftar av Zappa, Chick Corea och Dave Brubeck, som bär ett anslag på klaviaturen påminnande om både McCoy Tyners och Keith Jarrets, men som ändå låter mest som Mats Öberg själv.

Stundtals utvecklar trion fascinerande musik i kompositioner som bär kul titlar som Årsta-skräcken, Lill-Ossian och Furuvägen 9. Här och där blir det hela dock lite för snyggt och raffinerat för att spänningen och intresset hela tiden ska hållas vid liv.
Peter Bornemar

JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ SKIVNYHETER BÖCKER PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR